23.11.2017 Poletování s Heronem u Mníšku a na Rovinách nad Hřebeny (video), bez termiky, dva vzlety po 20 min, max. výška kolem 400m, polojasno, 10°C, slabý vítr.
03.11.2017 Zálet nového přírůstku - modelu cestovního dolnoplošníku Cirrus SR22T s rozpětím 1500 cm od E-Flite. Nemá chybu, díky přijímači AR636A se stabilizací s gyroskopem a akcelometrem je let hladký. Rychlé nechtěné pohyby (poryvy větru) vykryje gyro krásně. Je to jako u Thunderbolta. Možnosti akrobacie jsou tady ale díky konstrukci křídel výborné, mnohem lepší než u bachratého Thunderbolta o bednoidní "stařičké" Cessně nemluvě. Nefoukalo a teplota kolem 13°C, přistání se vedla i bez použití klapek (model je má). Na aku 2600 je doba letu 5-10 min. Viz RCALBUM
17.10.2017 Krásný barevný podzimně letní den. Jasno, kolem 20°C. Odpolední plachtění (bez termiky) s Heronem nad Mníškem u Zlatého vrchu a u Kytína. U Kytína byl s novým krásným dvouplošníkem z WWI i Michal Cimbůrek. A tak bylo na co se dívat. Pak jsem u Kytína provětral i Cessnu.
3.10.2017 Thunderbolta jsem v minulém týdnu opravil a létal pěkně. Dnes jsem ho ale v plné rychlosti "položil" přídí do trávy. Tentokrát z něj moc nezůstalo a tak je definitivně rozebrán. Časem sestavím nového, ještě je v bedně.
23.09.2017 První Thunderbolt P-47 to má asi za sebou. Při nízkém letu na zádech u Kytína, jsem místo potlačení přitáhl a tím ho zavrtal přímo do země. Trup se rozlomil na tři kusy, ale půjde to možná spravit. Nebo složím nového, co mám ještě v krabici. Odpoledne klidné plachtění s Heronem na Rovinách (16°C, mírný vítr, polojasno) do cca 1100 mnm, ale hodně mlžno, bez výhledů a termiky.
19.09.2017 Plachtění s upraveným Heronem u Kytína (opraveny též paty křídel a vzadu křídla upevněny lepící páskou k trupu), stačí jen lehce hodit na plný motor, rovný let, pak kroužení. Zatím výškový rekord - 1043 m n.m., tedy do výšky 600 m a díky pěkné termice přes 20 min. Nácvik přistávání a nízkých průletů s Thunderboltem a Cessnou.
03.09.2017 Upravovací týden - do Cessny nové servo s metalickými převody (EMAX 08MA) k ovládání přední nohy a směrovky - již tam "odešla" tři serva s plastovými převody, nová drátová příďová noha s nový táhlem, úprava krytu motoru a nové barevné polepy. U Heronu modeluji z elaporu téměř celou novou příď, doplňuji výztuhy, nové polepy. K Heronu nový motor FOXY 2814-850, který podložkami rovnávám do osy - přední čelo mám špatně vlepené a není kolmé k ose trupu). Motor potlačuji o cca 1 stupeň. Zálet Herona po opravě u Kytína (kolem 15 °C, po dešti polojasno, větřík)- start i let je mnohem stabilnější. I Upravená Cessna s novým podvozkem je nyní na zemi lépe řiditelná. Večerní trénink přistání s Cessnou.
27.08.2017 S upravenou Cessnou u Kytína, natáčení, ulomení podvozku. Oprava podvozku. Večerní plachtění s Heronem, nestabilní po startu, po náhozu jde prudce vlevo.
18.08.2017 Další úpravy Cessny - nový motor EMAX BL-2815 850KV, pevnější úchyt křídel, nové podpěry křídel a místo tříčlánkového nový čtyřčlánkový LiPo akumulátor pro menší proud do motoru (při max 450W je 30A, u 3S je to kolem 40A). Cessna má po úpravách 1650g + 240g Lipo a 40g kamera. Celkem tedy 2kg a vrtule je nutná 12x6, s menší Cessna nevzletí. Chtěl jsem původně silnější motor BL2820, ale EMAX BL se zadním úchytem přestal vyrábět. Testovací let 21.8. dopadl OK. Při Výškovku držet zcela přitaženou jen krátce při rozjezdu a před vzletem ji zcela povolit, případně jen znova lehce přitahnout. Jinak je to přetažené a Cessna jde po vzletu hned po křídle dolu. Přistání nalétat v menším úhlu, zpomalit, ale ne zase moc, déle podrovnávat na plyn a nezapomenout přitahnout výškovku při dojezdu bez plynu. Chce to trénink.
15.08.2017 Zatím nesmrtelná Cessna po zkrácení motorového lože a změně motoru (slabší FOXY 850 KV, vyměňuji za starší EMAX 920KV + 60A regulátor pro vrtuliu 12x6) létá jako nová. Motor občas vypadne, možná bude asi nutný nový motor. Menší úpravy designu Cessny.
1-11.08.2017 Týdenní létání s Phoenixem u Telče na Vysočině. Bez termiky, většinou létání večer nebo za větru.
19.07.2017 Na krásně posekaném loukovém letišti u Kytína (díky Michalovi Cimbůrkovi a jeho sekacímu traktůrku) polétání s TwinStarem (10 min) a Thunderboltem (15 min) při rudém západu slunce. Teplo (26°), jasno, jen mírný vítr. Nádhera. Díky posekané trávě byly možné klidné starty Thunderbolta ze země, přistání se také povedla. Občas na břicho neb se u Th občas nevysunuje jedna noha podvozku, bude třeba oprava nebo výměna. Z RC-Zommu dnes přišel nový stejný Thunderbolt P47 od E-Flite za výbornou výprodejní cenu (koupený na náhradní díly), vším plně vybavený. Celé za cenu již zabudovaného přijímače Spectrum AR636 se stabilizací AS3X.
16.07.2017 S Heronem u Kytína, 23°C, oblačno, lehlý vítr a výrazná termika pod cumulusy. Nalétáno asi 20 km a na dva vzlety asi 45min. Profil jednoho letu ve fotogalerii. Potom lehká aktobacie se šťastně nalezeným TwinStarem s odmontovanými plováky.
11.07.2017 Dostávám několik upozornění na mníšecký Facebook, kde je příspěvek, že se "našlo letadlo u táty na zahradě" a fotka z palubní kamery TwinStaru. Tak to vypadá nadějně! Ano TwinStar "přistál" v zahradní osadě nedaleko Zámeckého ryníka a syn majitele zahrady dal příspěvek na Facebook. Pak že je Facebook k ničemu! Model prý má jen zlomené křídlo, ale jinak je OK. I Mobius kamera na sucháči na přídi, která po delší době natočila i pěkný pád. Asi na palubu budu dávat nějaké GPS s možností mobilního signálu a vlastním AKU. Stačí pak poslat určitý formát SMS na číslo GPS a GPS odpoví SMS s aktuálními souřadnicemi.
05.07.2017 Po vzletu TwinStaru z hladiny Zámeckého rybníku v Mníšku a dlouhém kroužení nad rybníkem u zámku AKU neměl sílu na opakované přistání na hladině. Při opravné otočce na vítr, model zmizel někde za hrází rybníka za stromy směrem do města. Hledám na Pivovárce, na Oboře, nikdo nic neví. Žádný karambol nebo zranění modelem také naštěstí není hlášeno. Dělám průzkum okolí dronem, ale nikde nic. Hledání zatím vzdávám, model asi zmizel u někoho na zahradě nebo visí někde na stromě. Třeba se časem objeví.
02.07.2017 Polední plachtění s Heronem u Kytína, polojasno, 22°C, slušná termika, let kolem 30 min. Večerní vodní rozjezdy a létání na Zámeckým rybníkem s TwinStarem. Dva slušné vzlety i přistání na hladině, tentokráte bez plavání pro model.
24.6.2017 Testování TwinStaru na Živohošti a na Zadním rybníce v Mníšku. Většinou to končilo plaváním pro převrácený model a sušením. Ještě že nyní panují vedra. Jednou byla na vině uvolněná výškovka, pak zablokovaný motor a nakonec i silný vítr. Pro snadné zatáčení na hladině a držení směru při rozjezdu doplňuji na záď kormidlo do vody spřažené se směrovkou. Ovládání na hladině je pak výrazně snažší.
18.6.2017 Dva úspěšné vzlety a přistání z hladiny Slap s TwinStarem u Živohoštského mostu v poměrně úzkém údolí před obecenstvem nadšených Šánovců. Včetně úspěšného "rolování" po hladině s pomocí směrovky. Třetí rozjezd byl při velkých vlnách (jako na potvoru se zvedl vítr a zdvihl vlny od projíždějící lodě) a TwinStar se kousek od břehu převrhl. Po vysušení bylo vše OK (motory, serva, regulátory, přijímač a kupodivu i kamera byly funkční). Předělám připojení ESC, umístím ho do trupu a k motorům povedu jednotlivé fáze. Večer ještě polétávání s Heronem u Kytína.
14.6.2017 Pořizuji KIT dvoumotorového modelu TwinStar BL s úmyslem využít ho také jako hydroplán. Vybavuji ho 2 x FOXY 2212/1100 s 25A ESC a čtyřmi servery HS81. Sestavení celkem v pohodě, jen je třeba prodlužovat buď přívody k motorům nebo dát regulátor přímo k motorům a prodloužit napájení regulátoru. Zatím dělám druhou variantu. Připojuji oba motory jen na jeden výstup z přijímače (Y rozbočka s jedním přerušeným napájením). Později počítám s možností ovládat motory samostatně pro lepší zatáčení na hladině a pro let je mixovat. První zálet z pole u Kytína byl naprosto v pohodě. Poměrně snadné ovládání a dost síly pro akrobacii. Přidělávám plováky a chystám se na testy rozjezdů a přistání na hladině Slapské nádrže.
1.6-8.6.2017 U Cessny dělám velké mechanické úpravy. Pevnější uchycení přední otočné drátové podvozkové nohy - duralový plech s přišroubovaným dřevěným držákem s těsnou dírou na nohu je pevně uchycený na dolní části nového překližkového čela přilepeného na pěnovém těle modelu. Nové lože motoru a jeho pevné uchycení šrouby na horní část překližkového čela Cessny. Také nový duralový hlavní podvozek (použit z Trainstaru) a jeho pevné upevnění na trup. Výměna všech podvozkových kol za větší (90mm). Výměna serva směrovky a příďové nohy (silnější ze zásob). Po úpravách Cessny teoretický výpočet těžiště dle článku zde. Téměř denní létání s Cessnou u Kytína a ladění podvozku, těžiště, vzletu a přistání. Rozjezd i přistání se mi jeví po úpravách mnohem stabilnější. Možná ještě zmenším potlačení vrtule.
27.5-29.5.2017 Pohodová dlouhá večerní plachtění s Phoenixem u Telče na Vysočině. Teplo a slunečno.
23.5.2017 S Heronem večer u Kytína, 22°C polojasno, bezvětří. Pohodové plachtění až na poslední let. To se uvolnila kabina (doplnil jsem proto později suchý zip a magnet), držela a vlála na drátech a model šel do vývrtky z cca 200 m. Tu jsem ještě vybral, nicméně Heron stejně nakonec skončil někde v lese u Chouzavé cca 700m od místa vzletu. Bylo zaplé GPS, takže jsem zjistil na mapě přesné místo pádu a skutečně Heron tam byl a navíc ležel na stromě jen asi 3 m nad zemí. Následovalo vylezení na větve a setřesení. Model vyvázl bez zranění, pilot také.
17.5.2017 - Zálet nově postaveného Herona. Zatím nejlepší model co jsem měl. 20°C jasno, mírný vítr. Vynikající klouzavost a pronikavost proti větru. Krásně stoupá a je poměrně stabilní, více než ASW. Hned napoprvé u Kytína let kolem 20 min na dva motorové výlety. Několik vzletů. Nutné bude ještě lepší vyvážení. Před přistáním při posledním vzletu se začalo kouřit z přídě a celé okolí regulátoru a motoru v přídi bylo natavené a začouzené. Naštěstí žádné velké poškození. Byl nutný nový regulátor a bohužel i motor (používám zatím Volantex z ASW a nově nakonec kupuji FOXY 2814/900kv). Regulátor dávám raději EMAX 65A co mám z Trainstaru. Že by 45A bylo málo nebo už chudáček původní regulátor měl hodně za sebou? Nebo se přehřál a zkratoval motor?
14.5.2017 - Létání Na Rovinách před bouřkou s Phoenixem.
12.5.2017 - Konec prvního Herona v kostce - před večerní bouřkou chvíli s Cessnou, pak hromy a kroupy, jedu pak ještě na louku u Kytína až pozdě kolem půl deváté, že Herona poprvé jen tak rychle zkusím, je již přítmí, spěch toliko pro hovado dobrý - přehlédnutí reversu na výškovce, hod, po startu chvíli rovný let, přidání plynu, při potlačení abych omezil vzepnutí samozřejmě ještě větší vzepnutí (místo dolu tak nahoru), ztráta rychlosti, náklony do vývrtky, vyrovnání ještě OK ale propad, po menším "přitahnutí" (místo nahoru dolu) v plném plynu přímo kolmo do země. Z Herona zbyla hromádka elaporu, elektronika krom tří serv naštěstí vydržela. Nojo, mám už od Pecky nový kit a s ním už spěchat na zálet nebudu.
11.5.2017 - Stavím z kitu větroň Heron od Multiplexu (rozpětí 2400, 1390g+170g 2200 AKU, 42dm2). Motor FOXY2820-6/1000kv, serva 4xHS81 a 2xHS55. Stavba byla docela náročná, obzvláště lepení půlek trupu, kýlovky a osazení serv. Trup lepím Purexem a na krajích vteřiňákem. Motor jsem na lože upevnil před slepením půlek. Výsledek vypadá celkem pěkně, uvidíme jak to bude létat.
4.-10.5.2017 - S Cessnou a Thunderboltem u Kytína, trénování vzletů a přistání. Nárazový vítr, 16°C, oblačno.
30.4.2017 - S Cessnou u Kytína, trénování vzletů a přistání, večer s Phoenixem na Rovinách (nárazový vítr, 15°C, polojasno), termika pod mraky nad Hřebeny, 35 min. na jeden vzlet.
27.4.2017 - S Cessnou u Kytína, trénování vzletů a přistání na trávě (oblačno, vítr). Nakonec přeci jen rozebírám ASW. Celá kýlovka už byla dost jetá a zkřivená, trup byl na ocase prasklý a křivil se také. Hmota trupu nejde slepit (možně epoxid ?). Kdyby byly náhradní díly, šlo by opět sestavit. Ale s křivým trupem a kýlovkou s tím nebylo žádné polétání. Elektroniku použiji do Herona.
28.3.2017 - Plachtění s ASW na Rovinách, jasno 14°C, pěkná viditelnost. Při přistávání jsem neodhadl vzálenost od stromů a ASW končí na vrostlém buku ve výšce kolem 17 metrů. Vylézt tam odspodu nelze a třímetrový model je v koruně pěkně zaseklý. Po dvou dnech mně ho fy PLOSINYJM z Mníšku sundavá za pomoci plošiny - viz Fotogalerie.
25.3.2017 - Létání s ASW a letos poprvé Thunderboltem u Kytína. Polojasno 14°C, mírný vítr. Pěkný let a mírná akrobacie s Thunderboltem končí pádem (nízká rychlost) a nutností větší opravy, vymodelováním kusu křídla u trupu a přilepení a vyztužení ocasu. Dlouhé plachtění s ASW do 800 mnm nad Hřebeny na Rovinách.
21.3.2017 - S ASW u Čisovic (365 mnm), naprostá pohoda. Oblačno 13°C, mírný vítr, let 27 min z toho 15 min plachtění, max 800 mnm.
16.3.2017 - Milé ASW-28, ještě před třemi dny u Čisovic jsem tě chtěl zrušit, rozkrájet na plátky a rozšlapat. To když jsi opět náhle zničehonic měnilo směry a vůbec neragovalo na příkazy pana pilota. Navíc jsi ho málem sejmulo prudkým letem střemhlav na jeho hlavu a metr od něj ses zabořilo tak, až se rozlomila krásná nová karbonová sklopka Aeronaut 11x7. Pán ti nakonec dal poslední šanci, celé tě rozebral, vyměnil všechna serva v křídlech, dal nový 45A regulátor FOXY, vyladil velké výchylky na křidélkách, slepil příď, srovnal a vyztužil kýlovku a vyčistil motor. Také přísně promluvil do tvé modelové duše. Dnes byl den D (Kytín, skoro jasno, 14°C), kdy se mělo rohodnout. Hod proti větru...a krásný dlouhý let i za sílícího větru a přesné vykonávání povelů včetně reakce na křidélka. Další hod a let do výšky 300m a dlouhé relaxační plachtění. Dokonce i na přemety došlo. Vítr se pak utišil a tvá stabilita a ladné svištění při dalších letech ve výškách v mírné termice i s motorem v pár metrech nad zemí udivovalo diváky v okolí Kytína. Jdu to oslavit do místního nového pivovaru. Tímto se ti ASW omlouvám, ponechávám tě v letce a oceňuji, že jsi během posledních dvou týdnů vydrželo mnoho tvrdých pádů. A zatracuji vás, levná setová serva!
11.3.2017 - Dopoledne s ASW u Kytína (460 m.n.m.), jde to ztuha, nakonec pád a nalomení kýlovky. Stejně už po několika pádech potřebovala vyztužit neb z výroby je uprostřed servo a to celou plochu oslabuje. Odpoledne odpočinkové (oproti ASW) létání s Phoenixem, téměř bezvětří a nad Chouzavou následuji nějaké dravce až do výšky 500 m. Výdrž kolem 10 minut v 300 až 400 metrech, což je zatím vlastní rekord. Přesun s Phoenixem na Roviny aby se model podíval shora kde měsíc odpočíval v lese. Tentokrát bez karambolu, nefouká a slušné plachtění nad Brdy.
9.3.2017 - Létání s ASW poprvé u Kytína. Oblačno, +10°C. Zkouším kameru na VOP, ale moc se nedaří vyvážit, letové vlastnoti jsou pak horší než obvykle a to je co říci. Vítr sílí tak to radši balím. Na letišti je také kolega z MN Mníšku.
8.3.2017 - Létání ASW u Čisovic, mírně mlžno. ASW asi létá jak má, ale nesmí se přetočit, přenaklonit, přetahnout. Velmi rádo při nízké rychlosti padá po křídle do nádherné vývrtky. Než má slušnou rychlost, musím hlídat náběh do max 30°, když se začné kolebát, je zle. Hned povolit, nesmí se vzepnout. Musí se ve velké míře používat směrovka. Křidélkami se nic nevybere, strašně málo reaguje na křidýlka, mám je naposlední dirce a trvá dloooho než se začne něco dít Je to pěkné zlobidlo, žádný relaxační poletuch, ale ve vzduchu vypadá pěkně a má pěkný svištivý zvuk. Křídla se při vysoké rychlosti hodně prohýbají. Moje ruce jsou pořád na páčkách a mají co dělat. Model má sice dlouhá, ale velmi úzká křídla, zejména na krajích. Není stabilní a skoro nic neodpustí. Bude tam někde nějaký zádrhel, zkusím změřit úhel seřízení.
5.3.2017 - Výměna spojky křídel u ASW pomohla. Model je konečně trochu ovladatelný, křídla nepruží a nejdou v nemožných úhlech do ztráty vztlaku. Létání u Čisovic +13°C, oblačno, do 280 m (záznam na nově pořízený HK altimeter).
4.3.2017 - Létání za mírného větru s opraveným Phoenixem (u Čisovic +13°C, oblačno). Měsíc v lese na brdském hřebeni mu asi prospěl. Celkem slušná výdrž a klouzání. Zkouším i ASW, ale bez výměny spojky je to nelétatelné. Průběh je vždy po pár vteřinách pravým křídlem do vrtule a pád. Večerní výměna spojky za jeden díl skládacího dřevěného metru (má odpovídající rozměr i tuhost) snad pomůže.
2.3.2017 - S ASW u Čisovic +8°C, oblačno, větrno. Děs běs, po adrenalinovém letu mezi dráty VVN pád u koní v poli. Po pádu je ulomená kýlovka. Jak později zjišťuji, příčina absolutní neovladatelnosti je výměna spojky mezi křídly (původní dřevěná praskla) za umělohmotnou. Byla příliš pružná a nerovná, jedno křídlo bylo o dost níže.
25.2.2017 - Létání s opraveným Phoenixem u Čisovic, 10°C, jasno, nárazový vítr. Měsíc v lese mu ani neuškodil, ponechal jsem kompletně původní elektroniku. Kýlovku jsem asi vlepil trochu šikmo, snáší se mírně doleva. Za větru to moc nedává ani s motorem, ale jinak OK. Odpoledne s dronem nad Vysočany (průzkum starých továrních hal) a Libní (přístav a stará ramena).
23.2.2017 - Létání (testováni) za větru s ASW u Čisovic +8°C, oblačno. Pěkně klouže. Po pádu do rozbahněného pole to radši balím.
19.2.2017 - Sestavení nového modelu ASW 28 2600 (koupeno od Kostka Model). Rozpětí 2600, váha 1160 viz MODELY. První zalétání u Čisovic. Cekem slušné na první lety, citlivý na vyvážení. +8°C, oblačno, bezvětří.
14.2.2017 - Létání se SkySurferem u Kytínské hájovny, +4°C, jasno, bezvětří, sníh/led, let celkem cca 30 min, natáčení. Po úpravě image SkySurfera. Blbne GPS.
13.2.2017 - Létání se SkySurferem u Kytínské hájovny, -2°C, jasno, sníh, natáčení.
19.1.2017 - Létání se SkySurferem nad Mníškem (ze zamrzlého rybníka) a nad Skalkou, -2°C, jasno, sníh, natáčení.
10.1.2017 - Zimní polétávání se SkySurferem u Zlaťáku nad Mníškem, -4°C, větrno, oblačno, sníh, natáčení.
31.12.2016 - S Cessnou u Kytína, jasno a zima.
29.12.2016 - S Cessnou u Kytína, jasno a inverzní oblačnost. Záznam na kameru s menším FOV.
15.12.2016 - Phoenix nalezen v lese poblíž Červeného kříže na Hřebenech náhodným houbařem. Díky číslu mobilu na trupu modelu mne kontaktuje. Phoenix je skoro o kilometr dále, než byl mnou hledán. U modelu je odtržená výškovka a směrovka, mírně poškozené křídlo, ale jinak je elektronika po 25 dnech v lese funkční, včetně kamery MOBIUS a záznamu letu i pádu na kartě.
20.11.2016 - S Cessnou u Kytína, chladno, větrno. Následně létání s Phoenixem na Rovinách. Vzpíná se, nedá se skoro řídit a ve větru mizí někde nad brdskými hřebeny. Neúspěšné hledání i s dronem. Smiřuji se s tím, že ho již nikdy neuvidím.
20,22.10.2016 - S Cessnou u Kytína, trénování přistání, chladno, 10 stupňů. Oprava uchycení křídla a motoru po menším pádu Cessny do pole (nízká rychost).
15.10.2016 - Testování FPV + SkySurfer s Helix anténou do 900m, létání s Cessnou a večer s Phoenixem u Kytínské hájovny.
7,9.10.2016 - Testování FPV + SkySurfer s Helix směrovou anténou. Výztuha křídel a výškovky SkySurferu karbonovým páskem. V RCKing kupuji KIT větroně - Heron od Multiplexu + motor FOXY2820-950 a serva HS55,HS81
30.9.2016 - Létání s Cessnou na Babinské. Větší vyosení motoru dolu.
27.9.2016 - Zalétávání (viz ZALÉTÁVÁNÍ nebo ZALÉTÁVÁNÍ) Cessny po opravě přídě (zjištění - potlačit více osu motoru dolu, lépe vyztužit výškovku a příčně vyvážit). FPV s SkySurferem a novým monitorem SkyZone s DVR na SD kartu. Zkoušení antén (tyčová,CloverLeaf,SkewPlanar). Příjem je bez ztráty signálu do 700m, s diversity přijímačem bude nejleší kombinace SkewPlanar a směrové Helix viz ANTÉNY. Ve FOTOGALERII jsou videa z dnešního letu doplněná o data nebo obraz v obrazu pomocí RaceRender (free verze, plná je za 50 USD).
22.9.2016 - Po nepovedeném půlvýkrutu a půlpřemetu (pilot si spletl směr od země za směr k zemi) s BIGCESSNOU a jejím následném nárazu do země - viz. FOTOGALERIE provádím celkovou rekonstrukci přídě a uchycení křídel. Objevuji aplikaci RaceRender, která data ze souboru telemetrických dat ze Spectra (výška, směr, rychlost a trasa) umí doplnit synchronně do videa z letu.
17.9.2016 - Pád BIGCESSNY po odpojení a pádu akumulátoru někam do louky u Kytína. Změna a oprava poškozeného uchycení motoru po pádu (nyní nalepená překližka na čelo trupu) u BIGCESSNY. Lepší zajištění uchycení akumulátoru. Úspěšné - děkuji Dé :-) - hledání akumulátoru v trávě. AKU je OK i po noci strávené na louce v dešti. Zalétávání Cessny s novým uchycením motoru u Kytína v mlhách po dešti. A konečně pěkná přistání na kola a na letiště. Chybou byla asi příliš malá rychlost při přistání (motor je nutné stahnout až po dosednutí). A nezapomenout hned přitahnout a tím zabránit překlopení na vrtuli.
13.9.2016 - Lety s BIGCESSNOU při západu slunce u Kytína. Trénování akrobacie a přistání (viz LÉTÁNÍ).
6.9.2016 - Změna uchycení příďového kola u BIGCESSNY. Pro příďové kolo použita nalepená překližka na čelo s přišroubovaným dřevěným hranolem jako držákem osy kola. Uvidí se zda vydrží i (obvyklá) tvrdší přistání. Také změna uchycení AKU a elektroniky.
1.9.2016 - Testování FPV na Skysurferu na louce u Zlatého vrchu nad Mníškem. Příjem PAL videosignálu na dva 5.8 GHz přijímače, první v monitoru jako náhled a druhý (RX832) jsem zapojil na digitalizační USB dongle (EasyCap) do nb pro záznam videa. Záznam FPV s OSD viz video ve v FOTOGALERII. Záznam do notebooku není příliš ideální, doufám že již brzy dorazí z HobbyKing monitor s možností záznamu videa na SD kartu - Skyzone RC700D.
30.8.2016 - Výměna trupu u Thunderbolta - nový z RCKingu, starý trup byl již skutečně dost jetý - a večerní zalétání u Kytína. Ladění výškovky a problému přetáčení modelu doleva po startu - viz video v FOTOGALERII. Při posledním letu opět přetočení a ulomení 9.8x6 4 blade orig vrtule (pád na křídlo vlevo při hodu modelu).. v poslední době Thunderbolt spíše padá než létá. Večerní pokec na letišti s RC kolegou (Čestmír). U Pecky objednávám na Thunderbolta nové dvě vrtule.
29.8.2016 - Focení s dronem ve Středohoří viz GALERIE. Výška do povolených 300 m.
23.8.2016 - Dorazil z Číny (kupováno přes Amazon) OSD modul Tarot TL300L s GPS. Oproti OSD Mini (GPS, nadm. výška, rychlost, a dvě palubní napětí) má navíc ukazatel směru k Home Position (z pohledu modelu), azimut, vzdálenost od Home Position, výšku od země, celkovou nalétanou vzdálenost a vertikální rychlost. Díky barometrickému čidlu má i větší přesnost. Zapojuji (viz schema) a přidávám na SkySurfer. Zobrazení textu v obrazu kamery funguje opět bezvadně. Navíc lze pomocí tlačítka a on screen menu modul přímo nastavit (zejména jazyk, defaultně je čínština..). Z menu lze měnit i rozložení informaci na obrazovce. Nastavení Home Position je automatické při 6 satelitech nebo tlačítkem mauální. Za 25 USD velmi užitečný pomocník pro FPV! Zkouším večer úspěšný FPV let (distance max 700m, výška 150-200 m). Taktéž let s Thunderboltem po vyosení motoru je již OK.
19.8.2016 - Po pádu s Thunderboltem vyměňuji motor (FOXY 2815/1000 KV) a předělávám jeho uchycení na přední montáž (původně zadní montáž) výrobou plechového lože. Testovací let OK, jen bude nutné asi nutné větší vyosení motoru dolu.
1.8.2016 - Týdenní létání FPV se SkySurferem na Vysočině u Telče. Po první nejistotě si dovoluji létat i mimo přímý dohled. Bez OSD s GPS výškou by FPV let byl nemožný, je nutno stále hlídat výšku / rychlost. Pomocí kamery pak horizont a náklon. Prostě jako v letadle..
19.7.2016 - S Phoenixem po vyosení motoru (cca 5 stupňů dolu) v opravené přídi zalétávání večer u Kytína. Thunderbolt se po krásném večerním letu při loopingu rozplácl v poli. Kupodivu nová vyztužená křídla vydržela, ale trup na dvě části. Další (již třetí) oprava trupu a zpevnění tyčkou. Pilot by neměl létat když nevidí kam, po dalším pádu bude trup na výměnu.
17.7.2016 - Nová křídla u Thunderboltu (dodávka z RCKingu). Před montáží je vyztužuji uhlíkovými tyčkami v ose a v přední části. Měli by to dělat už ve výrobě - bez výztuhy stačí málo a dojde ke zlomení. Stačily by uhlíkové pásky.
10.7.2016 - S Phoenixem plachtění na Rovinách (100-250 m, teplo, mírný vítr). Občasná termika viz třetí vzlet na záznamu letu (grafy z TLMViewer). Oprava přídě po tvrdším přistání.
30.6.2016 - S Phoenixem plachtění u Stříbrné Lhoty. Pohledy na Mníšek a kobylka jako černý pasažér.
28.6.2016 - Plachtění (20 min) u Zlatého vrchu s Phoenixem. Občasná termika, video. S Thunderboltem létání u Kytína. Při přemetu dolu model skončil naplocho v obilí a došlo k ulomení již slepovaného křídla, včetně poškození kabelů serva. Oprava a vyztužení křídla. Asi ale budou chtít nová.
24.6.2016 - Plachtění s Phoenixem u Kytína (teplo, mlhavo). Létání s Thunderboltem u Kytína, pád na předek (26.6) a ulomení přídě. Oprava a vyztužení - model rozhodně není z "téměř nerozbitného" materiálu.
21.6.2016 - Slunovratové plachtění s Phoenixem u Kytína. Pěkná viditelnost, natáčení videa.
18.6.2016 - Téměř půlhodinové dopolední plachtění s Phoenixem nad Brdy na Rovinách na jeden vzlet a 3 motorové výstupy. Výška kolem 200 m a občasné využití termiky. Pěkná viditelnost. Při přistávání se model díky termice na rozhraní stínu nečekaně vznesl už téměž ze země a skončil v 6m na stromě. Následoval výjezd pro žebřík, lano, pilu a řezání větve a záchrana Phoenixe z koruny stromu. Model i zachránce bez zranění.
16.6.2016 - S Phoenixem zalétání u Kytína po novém vyvážení (20g v polovině ocasu) - lepší výdrž bez motoru. Relaxační létání s Thunderboltem (celkem 14 min). Polojasno, teplo, lehký vítr.
14.6.2016 - Oprava Thunderboltu (vyztužení křídla tyčkou po nárazu do snopu sena) a jeho zalétání u Kytína. Drží lépe. Polojasno, let celkem 22 min.
13.6.2016 - Večerní plachtění s Phoenixem na Babinské u Kytína. Zatím nejvyší bod 850 m n.m., tj. cca 360 m výšky. Oblačno a krásné mraky.
9.6.2016 - Plachtění s Phoenixem nad Hřebeny z louky Rovinách nad Kytínem. Jasno, teplo ale lehce mlhavo.
7.6.2016 - Po roce skládám reparát létání na louce v Korytanech u Mníšku - první louka kde mě vzlétlo letadlo aby hned následně skončilo na stromě. Tentokráte Phoenix vystoupal 200 m nad Stříbrný vrch u Mníšku a nebylo nutné ho sundavat se žebříkem.
2.6.2016 - Večerní klidné létání s Thb po bouřce a dešti u Kytína. Přistání se stále ale moc nedaří.
31.5.2016 - Výkruty a přemety s Thunderboltem u Kytína (viz videa ve FOTOGALERII). Plachtění s Phoenixem na Rovinách (divák na motorce). S Thb přistání stále nic moc, lekám se vysoké rychlosti a stahnu plyn příliš brzo. Pak následuje "přistání" před letiště. Polojasno a bezvětří. Oslavuji rok létání a výročí prvního sundavání modelu ze stromu.
28.5.2016 - Dopolední létání s Thunderboltem a Phoenixem u Kytína - viz video ve FOTOGALERII. Skoro jasno, teplo, mlžno, prádelna, bezvětří (modelář na kole). S Phoenixem plachtění nad Hřebeny z Rovin. Zkouším nalézt stoupavé proudy ale nevede se. Odpoledne s Thunderboltem dole u Kytína před bouřkou a večer plachtění s Phoenixem nad mlhami po bouřce.
26.5.2016 - Odpolední létání s Thunderboltem a Phoenixem u Kytína. Poloasno, teplo. Při posledním vzletu Thb náklon a pád na podvozek a rozlomení křídel. Nutná větší oprava. Bude lepší jen házet se zataženým podvozkem, letiště na rozjezdy moc není.
22.5.2016 - První let s Thunderboltem P-47 u Kytína. Jasno, teplo ale větrno. Bez roční zkušenosti bych rychlý let menšího modelu asi neovládl. V nízké výšce je téměř nerozeznatelný od skutečné stihačky a kdyby měl motor lepší zvuk, iluze náletu by byla dokonalá. S větrem pomohl stabilizátor v přijímači. Rozjezdy na trávě byly celkem slušné, přistání sice mírně na předek, ale na letiště.
21.5.2016 - Večerní létání s Phoenixem u Kytína do výšky cca 200m. Jasno a bezvětří, nádherné plachtění a několikanásobné přemety.
19.5.2016 - Zalétávání Phoenixe u Kytína, polojasno, teplo, mírný vítr. Zoufalé pokusy přesného přistání na přistávací letištní ploše ukazuje video ve FOTOGAERII. Phoenix ale létá nádhérně, je to již dospělý model letadla.
17.5.2016 - Konečně skládám kluzák Phoenix s rozpětím 2 m. Jdu ho zalétat na louku u Čisovic. Je chladno a zataženo nicméně Phoenix létá nádherně. Trochu se vzpíná, bude asi nutné vyosit motor. První záběry z letu viz FOTOGALERIE.
8.5.2016 - Focení Českého Středohoří z Phantom dronu po jeho opravě. Nový 5.8 GHz přijímač (utržená anténa) a nový 2.4 GHz WiFi převaděč RE700 z Vision+ (má vyšší výkon) k původní kameře FC200 (nový video kabel). S upgradovaným WiFi převaděčem je minimální ztráta FPV signálu a focení je možné i z výšek kolem 300 m.
7.5.2016 - Kytín, teplo 20st, večer, jasno. Večerní létání a natáčení. Cessna si udělala výlet nad Chouzavou po větru, se štěstí zvládám otáčku v dálce cca kilometru. Při dalším letu chybka, zapomínám sluneční brýle a oslněn zapadajícim sluncem nevidím Cessnu v náklonu a ta končí střemhlav na zemi. Opět bude nutná oprava přídě. Dlouhé uklidňující plachtění se SkySurferem.
6.5.2016 - Kytín, teplo 20st, večer, jasno. Večerní létání a natáčení při západu slunce (BigCessna a SkySurfer). Šikovná BigCessna si to při přistání zamířila do otevřených zadních dveří auta a méně šikovný překvapený pilot již jen viděl a slyšel tříštění skla. Více ve FOTOGALERII. Cessně se vůbec nic nestalo, ale z auta je polokabriolet na léto.
5.5.2016 - Kytín, teplo 20st, polojasno. Zkušební FPV s SkySurferem na monitoru, poměrně náročně je nutno hlídat výšku a směr. Bez alespoň základního OSD s GPS by mi to asi nešlo vůbec. Ideální by byl umělý horizont, variometr a ukazatel směr letu od bodu vzletu a vzdálenost od bodu vzletu. Ale to už bych chtěl asi moc.. Pohodové "klasické" létání s BigCessnou (do 130m).
3.5.2016 - Konečně z čínského Hobbyking dorazil modul MiniOSD w/GPS a 7 palcový 800x480 monitor se zabudovaným 5,8GHz přijímačem. Zapojuji (viz schema) a prodrátovávám (FOTOGALERIE) vše na SkySurfer. Zobrazení textu (GPS,výška, rychost, palubní napětí) v obrazu kamery funguje bezvadně. Celkový palubní odběr 5,8GHz AV vysílače, OSD+GPS modulu a MOBIUS kamery je nyní 400 mA (bez FPV - tedy jen serva a ESC je cca 100 mA). Pro monitorek dělám z plechu držák k RC vysílači. Jsem zvědav na zkušební let.
1.5.2016 - Kytín, oblačno 16 st, větrno. Zkouším upravenou BiggCessnu (krásný let s nahráváním) a FPV na SkySurferu Dynamic. FPV vypadá slušně, občas byly výpadky signálu a problémy s video capture kartou na NB - již aby dorazil monitor a OSD. Po cestě ze Singapuru už leží balíček v celní zóně v Ruzyni.
30.4.2016 - Kytín, jasno, teplo. Big i PlusCesna, mírná akrobacie. Na letišti kolega letec z Mníšku (Roman). Po vzletu PlusCessny zapomínám spuštěné klapky, divím se jak to divně létá nicméně mi to nebrání (!!), zkoušet přemety a výkrut. Letadlo nemá rychlost a při výkrutu jde střemhlav v plně rychlosti na zem. Buch a to je konec PlusCessny. Pád je zachycen ze země ve FOTOGALERII. PlussCessnu rozebírám a několik dílů použiji v BiGCesně. Té vyrábím novou přední kapotu a drátuji do ní telemterický modul z chudinky rozebrané PlusCessny.
12.4.2016 - Čisovice, pěkně, 19st. Bez akrobacie. PlusCessna se záznamem TELEMETRIE a GPS (grafy z TLMViewer). Výška 160m, nalétáno 10+5km. Export GPS do souboru kml pro import do mapy a do excelu pro výpočet délky letu a převýšení. Testovací let s BigCessnou a online FPV. Monitor z HobbyKing ještě nedorazil a s NB na zemi to není ideální. Příště umístím anténu přijímače výše od země neb byly časté výpadky signálu - ztráta sync a černobílý obraz se šumem. Mini OSD pro zobrazení letových info v obraze také ještě nedorazilo z HobbyKing.
10.4.2016 - Čisovice,hnusně,11st. Bez akrobacie. Zalétávání PlusCessny po kompletní opravě přídě (nové překližkové lože motoru). Strom nadlétávám s respektem. Doplnění cca 100 g závaží do přídě (PLCs má nyní 1460g). Záznam letu na TLM (max. výška 140m a rychlost 100km/h).
3.4.2016 - Létání u Čisovic (18 stupňů, skoro jasno). Je zde i další (zkušenější) pilot s několika dolnoplošníky, sdělujeme si zážitky. Jeho zážitek, s málem amputovanými prsty po náhlém roztočení listů vrtulníku při jeho seřizování, naštěstí nemám. Prý mu doma létání s vrtulníky zakázali.. BigCessna po generální opravě přední části létá opět krásně a spolehlivě. PlusCessna by létala pěkně, kdyby se v trase jejího letu "náhle" nevyskytl strom. Chvilka nepozornosti - a bezmocně sleduji hrozivé následky srážky se stromem - viz FOTOGALERIE. "Těším" se na několikahodinovou opravu přídě. Testuji FPV bez letu na BigCessně. Vysílač se dost hřeje.
21.3.2016 - Pořizuji základní FPV výbavu pro možnost řízení letu "pohledem z kabiny". Snímání AV bude osvědčenou kamerou MOBIUS (C-Lens FOV 131 stupňu), její AV PAL výstup přes USB (video pin2, audio pin3, GND pin4+pin5) připojen na AV vstup 600mW vysílače BOSCAM (BOS600 5.8GHz, 14g, konektor zleva Power7-19V, Power-GND, VideoIN, AudioIN, AV-GND). Vysílač napájen spojkou JST-RCY ze servisního JST-XH na palubním 3s LiPo. Přijímač je Boscam RC832 (32 kanálů, napájen 12V z LiPo). Na přijímač i vysílač dávám anténu s kruhovou polarizací (houba). AV výstup z přijímače připojen zatím do notebooku (AV/USB převodník EasyCap + SW Debut Capture). V testu na stole vše funguje perfektně - viz FOTOGALERIE. Uvidíme jak si povede pilot ovládající letadlo dle reálného obrazu z kamery. Byl by vhodný nějaký monitor místo notebooku ležícím na zemi a OSD pro zobrazení dat telemetrie (výška, rychlost, aku) v snímaném obraze. Objednávám u HobbyKing.
14.3.2016 - Čisovice, létání s BigCesnou s připojenou telemetrií Spectrum: DX7s vysílač, modul TM1000 k příjímači a napěťové a teplotní čidlo, čidlo otáček brushless motoru SPMA9558. Pro napěťové čidlo dodělávám DEAN adaptér k LiPo AKU a pro čidlo otáček adaptér k přívodům motoru. S novým firmware do DX7s lze výstupy čidel zobrazovat nejen na display, ale i logovat do souboru na SD kartu. Soubor lze zobrazitpomocí free SW TLMViewer. Příště doplním GPS modul (výška, relativní rychlost k zemi a souřadnice). Informace o letu již mám, teď se naučit lépe létat..
5.3.2016 - Čisovice, létání s Cessnami. Při použití klapek se konečně na poli povedly docela slušné vzlety s PlusCesnou - viz FOTOGALERIE. Pilování výkrutů a přemetů. Přistání je ale pět ku jedné (pět "přistání" na jedno přistání)
10.3.2016 - Rozšíření letky o první polomaketu americké stihačky Thunderbolt-47 od E-Flite (koupeno od RC-ZOOM). Rozpětí 1100 mm, zatahovací podvozek, klapky a včetně přijímače s tříosím stabilzátorem Spectrum AR636A. Na první let si ale ještě chvilku počká, zatím pilotovi moc nejde přistávání. Zatím dělá ozdobu.
27.2.2016 - Létání s Cessnami. Čisovice, oblačno, mírný vítr, zima. BiGcessnu jsem jednou přetáhl při přistání na již unavený aku, ale nová příď pád z 3m vydržela zcela OK. PlusCessna létá s menší 11x7 vrtulí jak víno. Létání násobných přemetů a výkrutů. Přistání dle mne většinou OK, ale dle vrtule asi ne. Při menším zavadění o zem se při jednom přistání opět zlomila (teplota 6 stupňů). Vypadá to na pořízení větší zásoby APC11x7E. Celkem dnes létání 30 min (2600 a 2x2200 LiPo).
18.2.2016 - Létání s Cessnami na Babinské. Oblačno, mírný vítr. Lety obou končí díky nepozornosti pilota pádem. U BigCessny následně předělávám celou přední část. U PlusCessny se zlomil nástavec osy původního motoru (od Pecky mám náhradní, včetně unašeče). Doplnuji sestřihy z kamery z posledních letů do FOTOGALERIE.
14.2.2016 - Létání s BigCessna a její zachránkyní Cessna182New (dále jen PlusCessna) u Čisovic (polojasno, mírný vítr, 8 stupňů). Přemety a výkruty. U Cessny zkouším vrtuli 12x8 a 11x7. Zůstávám u 11x7 z důvodu výdrže letu (až 15 min na jedno nabití aku). Létání v cca 100 m.
6.2.2016 - Končím provoz Trainstar. Po úpravě sice létal, ale letové vlastnosti díky různým opravám už byly špatné. Navíc se u Čisovic zavrtal po pádu do pole a s konečnou platností se mu ulomila hřídel motoru EMAX. Polední létání s BigCessna, výkruty a přemety. Při záznamu letu na GPS se mi model cca ve výšce 200 m stratil z dohledu. Vypínám motor a ovládání a následuje odpolední neúspěšné hledání na polích mezi Čisovicemi a Líšnicí. Hledání pokračuje i druhý den s pomocí dronu. Nakonec model nalazám díky prvnímu vzletu nové PlusCessny a porovnáním směru letu a viditelnosti. BigCessna ležela na poli skoro 3 km od vzletu (viz mapa z GPS). Nic jí po noclehu v zelí nebylo.
24.1.2016 - Létáni s BigC mezi Kytínem a Mníškem (oblačno,3 stupně, bezvětří, sníh). Natáčení - FOTOGALERIE. Opět zlomení vrtule při přistání, na té zimní křehkosti něco bude. Úprava podvozku u Trainstar.
19.1.2016 - Zimní létáni s upraveným Trainstar u Kytína (jasno, -4 stupně, sníh). Natáčení. Zlomení vrtule při druhém přistání do sněhu - že by při větší zimě byla větší křehkost materiálu vrtulí? U Trainstar a BigC provádím měření a výpočty výkonu motorů (měřeno s iMeter-7in1 SkyRC).
9,10.1.2016 - Létáni s Trainstar a BigC u Čisovic (polojasno, mlhavo,3 stupně, bezvětří, sníh). Přemety (ukázkové) a výkruty (nic moc) s BigC, která je po rekonstrukci předku nádherně létavá a ovladatelná. Záznam trasy (výška max 200 m a 75km/h).U Trainstar kompletně opravuji upevnění křídel a doplňuji u gumové podložky pod upevnění motoru,což se projeví menšímí vibracemi trupu. Snižuji sklon motoru (méně dolu, více vpravo). Pečlivost se vyplatí a létání s Trainstar je nyní celkem pohodové a víceméně ovladatelný. Ale stejně se nevyhnu zlomení vrtule při jednom přistání.
28,29,30.12.2015 - Polední polétání s SkyS a BigC u Čisovic (polojasno, 10,6,3 stupně - ochlazení). Přemety a výkruty s BigC. U BigC zcela předělávám přední část a upevnění lože motoru (duralové lože) a upevnění předního kola. Váha BC je nyní 1150 g bez aku (kupodivu u 20g méně než před rekonstrukcí).
27.12.2015 - Létání na Babinské s BigC a SkyS (větrno). SkyS se rozletěl ke Kytínu a mizí mezi domy (viz video ve FOTOGALERII). Hledání v Kytíně a nález na zahradě jednoho kytínského domu. Na videu je zaznamenáno i selfíčko modelu odrazem v okně domu při pádu a vyzvednutí a poděkování majiteli (nepoškozeného) domu při vyzvedávání modelu z jeho zahrady. Utržená křidélka vlepuji pomocí papírových pantů. Jinak je model téměř bez poškození.
24.12.2015 - Dopolední a večerní vánoční létání s BC a plachtění SS. Bezvětří. Večer krásný západ a měsíc v úplňku.
23.12.2015 - Létání s Trainstar (Babinská, polojasno, nárazový vítr). Potlačení motoru výrazně pomohlo, vzpínání ustalo. Testy obratů (výkrut a přemet). Při zvýšení otáček motoru stále točení doleva, bude asi třeba větší vyosení vpravo. Podkládám zatím jen lože motoru duralovým plechem pro zpevnění uchycení motoru. Původní uchycení bylo na plastu předního čela trupu, neceloplošně podložené překližkou - prohýbalo se, obzvláště po několika pádech.
22.12.2015 - Létání s Trainstar na Babinské po opravě (11, polojasno, nárazový vítr), vzpínání při zvýšení otáček motoru. Upravuji vyosení a potlačení motoru (lehké vyosení vpravo o 2 stupně a potlační osy dolu o cca 5 stupňů).
6.12.2015 - Bilance po půl roce létání - po opravách Trainstar(TStar) 1400mm, 1470g, 30dm2, 54g/dm2, EMAX-BL2815-920KV, ESC60A, vrtule 12x6, LiPo2700(+200g),VolantexRC ARF Cessna182 (BigCessna) 1170g, 27dm2, 50g/dm2, FOXY-2814-850KV, ESC30A, 11x7/12x6, LiPo2600(+180g), SonicModel KIT SkySurferDynamic(SkyS) 1500mm, 620g, 24dm2, 32g/dm2, 2627-1950KV, 5x5, LiPo2200(+160g), PowerZone KIT. Ztraceni zůstávají BIXLER a SkySurfStrom někde v Chouzavském trojúhelníku. Rozbit a rozebrán SkySurferPole a SkySurferPecka od X-UAV. Na složení čeká kluzák Phoenix2000 2000mm, 980g, EMAX GT2218/09-1100KV, ESC40A, VolantexRC KIT a na první let také čeká Cessna182New (PlusCessna) 1410mm, 27dm2, 56d/dm2, 3536-850KV, ESC40A, od FMSModel ARF. Tato Cessna čeká až se pilot konečně naučí s předomotoráky lépe přistávat. RC souprava Spectrum DX6i a Spectrum přijímače 2xAR610,AR410. Pěkná půlroční letka.
3. a 5.12.2015 - Létání s BIGCESSNA, TRAINSTAR a novým SkySurferDynamic 1500 ( 3.12 - pád neovladatelného SurferDynamic - asi špatný kontakt aku, oprava ulomené špičky). Polojasno, silnější vítr, na Babinské. Video viz FOTOGALERIE. Opětovné vyvrácení předního kola na BigCessně, původní tovární upevnění je nepoužitelné. Výrábím zcela nové upevnění předního kola.
21.11.2015 - Létání s BIGCESSNA a TRAINSTAR na Babinské, polojasno, teplo, do cca 250m, 10+10 min. Natáčení na kameru. Oprava BIGCESSNA - vyztužení upevnění příďového kola, panty do kormidel a vyztužení výškovky, nový motor FOXY G2 2814-850KV a doplnění nástavce upevnění motoru.
8.11.2015 - Opravný let s TRAINSTAR (jasno, teplo), doplnění pantů u utržených ovládacích ploch a seřízení se vyplatilo. Model po vytrimování opět poměrně pěkně létá a tak natáčím s připevněnou kamerou (nově pořízený Mobius C z HobbyKing) - (FOTOGALERIE) Přistání zatím nic moc, nicméně daří se již model při přistání podrovnat, nedaří se mi však trefit na "přistávací plochu". Příď modelu dostávat zabrat ale méně než dříve. Diváci v okolí jsou také poměrně spokojeni. Příště vyzkouším s opraveným TRAINSTAR výkruty, přemety apod. Dávám novou hřídel k motoru BIGCESSNY.
7.11.2015 - Vyjíždím na Babinskou louku s BIGCESSNA a s opraveným TRAINSTAR (jasno, teplo). Házím BigCessnu, ale hned utrhuje vrtule a model padá dva metry ode mne. Diváci kolem jsou škodolibě spokojeni neb jejich lety s draky mají podobný průběh. Ale já jsem nespokojen, hřídel motorku se utrhla (vyosená vrtule házela) od nástavce montáže motorku EMAX GT2218/09 930 KV. Vytahuji tedy opravený TRAINSTAR, ale model se chová po opravě jinak (je po opravě těžší, má nový silnější motor EMAX BL2815 920KV, 60 A regulátor RAY, 2200 LiPo aku RAY a nový příjímač Spectrum AR610). Po krátkém 10 m letu padá na ocas, který se rozpadá. Balím a jedu opravovat. Diváci spokojeně odcházejí se svými draky taky.
4.11.2015 - Při dnešním létání ve vysoké výšce kolem 250 m se starý dobrý SURFSTROM (setový SkySurfer 1400 z RCking) ztratil v mraku nad chouzavskými lesy. Začínám věřit v chouzavský "bermudský" trojúhelník. Dosud nenalezen a s ním další přijímač AR610, 1600 LiPo a navíc i starší GPS recorder HOLUX260. Jako náhradu za ztracené glidery pořizuji z HobbiKing kit Phoenix2000 a k němu u Pecky motor EMAX GT2218/09 1100 KV a 40 A regulátor RAY z RCking.
1.11.2015 - První létání s BIXLEREM (Babinská, jasno, 7 stupňů). Po prvním poměrně pěkném letu (setový motor je ale poměrně hlučný) a plachtění na model upínám kameru a házím na druhý let. Po 5 min se mi BIXLER začíná špatně ovládat, rozpadá se (uvolnění křídel ?) a mizí někde u Chouzavé. Následuje neúspěšné hledání v lese, v korunách stromů i v chatové osadě, včetně vzletu s dronem a prohlížení záznamu kamery nad lesem. Nenalezeno. Modelu BIXLER ani nelituji, ale lituji přijímače AR610, 2200 LiPo a nejvíc kamery Mobius připevněné na něm. Uvažuji o zatracení levných zadovrtulových "polysteriňáků" a pořízení lepšího glideru se sklopnou přední vrtulí Phoeinx 2000 z HobbyKing od Volantexu (PHOENIX).
31.10.2015 - Létání s BIGCESSNOU na Babinské, záznam letu na GPS recorder (max 100 km/h a výška 150 m). Oproti zadovrtulovým gliderům (SURFSTROM a BIXLER) je znát výkon motoru a velká přední vrtule na rychlejším vybití AKU (max. doba letu je tak 7 min).
21.10.2015 - První létání s BIGCESSNOU z rcking na Babinské (motor EMAX GT2218/11 930 KV, 30A ESC a přijímač AR400). Raději házím než rozjezd a krásný tichý let (FOTOGALERIE). Výkon je na akrobacie. Vzhledem k tomu, že má CESSNA kolo přední, jde s ní lépe přistát než s TRAINSTAR. Ten má ostruhové kolo vzadu a kloní se při přistání či vzletu dopředu dolu vrtulí na zem i při přitažené výškovce. S CESSNOU se daří startovat z trávy na Babinské. Nicméně vzhledem k nerovnostem na "dráze" házím. Též odpolední létání se SURFSTROM, provádím záznam letu na GPS tracker - za 10 min let nalétáno 5 km, max 90km/h a max výška 250 m.
21.10.2015 - Pořizuji dva modely předovrtulových hornoplošníků typu CESSNA182 od FMSMODEL a BIG CESSNA od SONICMODEL s rozpětím 1500. První (u Pecky) je pěkný typ s pozičními světly, motorem 3536 KV850 - SKYTRAINER-RTF. Druhý je tréninkový kit od RCking - BIGCESSNA-KIT do kterého pořizuji motor GT2218/11 KV930 a 30A regulátor (RAY) a 4 kanálový přijímač Spektrum AR400. Také opravuji čumák TRAINSTARu a pořizuji mu nový motor s BL2815/09 KV920 (400 W) a výkonější 60A regulátor (RAY). Také LiPo 2700 mAh. Sestavuji před časem došlý setový BIXLER (zadovrtulový tréninkový glaider) od HobbyKing. Netuším že ho zřejmě čeká poměrně krátká kariéra..
17.10.2015 - Ranní létání (cca 100-200 m, oblačno, 6 stupňů, mírný vítr) se SURFSTROM a kamerou v oblacích nad nad Mníškem a Hřebeny na Rovinách (FOTOGALERIE) Na Babinské trénování obratů s TS, po 10 min se stává neovladatelný (vybitý aku ?) a pád přímo doprostřed Kytína, naštěstí(!) na travnatou plochu u statku. Tím byl definitivně zrušen jeho čumáček.
11.10.2015 - Rozhledové létání (slunce ale mlžno, 6 stupňů a silný JV vítr) se SURFSTROM a kamerou nad Mníškem, Lhotkou, Hřebeny a Kytínem - FOTOGALERIE.
6.10.2015 - Pokus létání se SURFSTROM a kamerou nad Lhotkou. Špatná předletová příprava po ulomení táhla serva (výškovka neseřízena) a pád na louku mezi krávy. Naštěstí bez zranění, tedy krav, SURFSTROM byl na dvě půlky. Seznámení s farmářem Liborem ze Lhotky. Pak kroužení s bublajícím TS na Babinské, bude nutné srovnat osu motoru po přistání na čumák. Večer rovnání osy lepení a ladění výchylek SURFSTROM.
4-5.10.2015 - Na výletě se SURFSTROM u Telče (mrholí , cca 14 stupňů, lehký vítr).
3.10.2015 - Ranní létáni (slunečno, bezvětří, 8-10 stupňů) s TS v okolí Kytína. Téměř klidné létání cca do 150 m včetně natáčení kamerou MOBIUS upevněnou suchým zipem na modelu. Ukázky jsou ve FOTOGALERII. Vzlet na podvozku z louky jsem zatím vzdal, model házím. Přistání na podvozek pilně piluji (ale zejména vrtulí).
1.10.2015 - Večerní až skoro noční létání na Babinské se SUFRSTROM i TS (házení). TS se zdá býti trochu setrvačný v ovládání. Zruším EXP nastavení křídélek, směrovka i výškovka na cca 30%. Pilot také zatím neumí hladké přistání na podvozek. Na stejné louce nad Kytínem se po celou dobu pokoušel vzlétnout paraglider, nevedlo se mu to (bezvětří) a tak jen závistivě koukal na létající modely.
28.9.2015 - Odpolední plachtění se SURFSTROM na louce u Retrívru za nárazového větru končí (jak jinak) na stromě. Tentokráte je to stromokeř na blízkém oploceném pozemku. Vnikám na pozemek a s vytrénovanou zručností sundavám model z cca 5 metrů vysokého keře. Model měl na sobě kameru a tak pád na strom a záchrana z pohledu modelu je ve FOTOGALERII (TreeSaving). Následné pěkné plachtění na Babinské za silného větru se obešlo bez leteckých nehod.
27.9.2015 - Trénování rozjezdů s TS na trávě louky. Foukalo hodně a vůbec to nešlo, na 10 rozjezdů byl jeden slušný vzlet. Naplno to chce přitáhnout výškovku při rozjezdu, aby tělo nešlo hned na vrtuli, pak ji lehce popustit aby se model při vzletu nepřetahl a neztratil rychlost. Nicméně většinou to na nějakém hrbu uskočí než to má rychlost a jde to na křídlo a vrtulí do země. Chtělo by asi rovné asfaltové letiště .. Nakonec TS házím. Navíc TS musím léčit z ohnuté osy motoru z nepodařených rozjezdů a pořídit mu nový unašeč vrtule. Také modifikuji, nijak již z výroby pevné, zadní tažné řiditelné ostruhové kolečko.
20.9.2015 - V minulém týdnu foukalo a SURFSTROM postupně propadl z koruny stromu až na zem, kde jsem si ho v pátek vyzvedl. Nic mu nebylo (krom umřelého LiPo aku) a dnes již krásně plachtil na Babinské. Sestavil jsem hornoplošník TRAINSTAR (TS), tělo z kvalitního plastu, křídla EPP, rozpětí 1400, váhu 1.3 kg, křídla 64 dm2, 12x6 přední vrtule, motor 4023/850KV/380W/35A a 70 mm podvozek se zadní ostruhou. Dorazil za 4 dny z HOBBYKING. Z originálu jsem brzy odebral "blatníky" nad kolečky. Po chvíli trénování rozjezdů na trávě louky model poprvé vzlétnul (je vidět že byl příliš "přetažen" výškovkou)- viz video v FOTOGALERII. Bude ho chtít lépe zalétnout a asi vyměnit 70 mm kola za větší (vyměnil jsem za 90). A naučit se vzlétat a přistávat na podvozek.
8.9.2015 - Po týdnu létání na Babinské jsem šel vyzkoušet svah u osady Retrívr, kde jsem s prvním modelem "létal" poprvé. První dva vzlety byly nádherné kroužení nad údolím pod Hřebeny téměř v 300m. Při třetím vzletu chybou pilota model SURFSTROM skončil v koruně buku v blízkém lese Na Madlence. Postupně propadává dolu, tak snad za týden spadne samo. Objednávám na HobbyKing rozšíření letky o glider BIXLER a předovrtulový hornoplošník TRAINSTAR od Volantex.
29. a 31.8.2015 - Pohodové večerní létání na Babinské louce se SURFSTROM. Trénování přemetů a výkrutů při západu slunce. Pořizuji novou nabíječku na LiPo aku (Equilibrum Mini V2).
22.8.2015 - Večerní létání na Babinské louce se SURFSTROM. Testování mixů křidélek a směrovky (směrovka nastavena na 50%) a zatáčky. Také pečlivě trimuji a pak zkouším akrobacii. Přemety v pohodě, výkruty se štěstím.15.8.2015 - SURFPOLE to má také za sebou. Skončil v troskach v poli u Kytína po nárazu na zem v plné rychlosti při po pokusech létat v silných poryvech větru. Hodně jsem vítr podcenil, sebe přecenil a měl jsem toho hned nechat. Ve FOTOGALERII i želva přemýšlí co s troskami udělat. Rozhodnutí je, že příď se zcela rozpadla a nepůjde opravit. Souhlasím a zbytek modelu zůstává na náhradní díly pro SURFSTROM.
14.8.2015 - Večerní dlouhé létání se SURFPOLE Na Babinské louce nad Kytínem - videa ve FOTOGALERII. Oproti včerejšku, kdy jsem zde byl také, je bezvětří. Za větru to byl o dost větší adrenalin.. Také s konečnou platností rozebírám první SkySurfer X8 (PECKA). Nejen že má již roztlučené tělo, ale ani se letově neosvědčil. Místo něj se chystám objednat svůj první letoun s motorem vpředu (Trainstar Tough Trainer) na HobbyKing.
1.8.2015 - Pohodové týdení létání se SURFPOLE u Telče na Vysočině.
20.7.2015 - Stal se malý zázrak a při sklizni pšenice mi po měsíci (viz. 20.6) našel majitel pole ztracený model SkySurfera 1400 (označení SURFPOLE). Byl ve výborném stavu, jen se v něm ubytovalo pár šneků a několik červů. Byl na zcela jiném místě, než jsem v poli dříve hledal. Ve správné přímce, ale o 200 m dále. Viz kroužek na dronovém foto z 20.6. ve FOTOGALERII.
11.7.2015 - Pohodové létání s oběma modely (SURFER a PECKA) za bezvětří na novém místě "Na Pískách", louce mezi Kytínem a Stříbrnou Lhotou. Jsou tu sice dráty VN, ale místa je kolem dost. Večer jdu ještě zkusit původní místo "Na Babinské", ale je nějaké zakleté. Brzy lovím modely v řepce a pšenici a nakonec "mírně" nabořím příď obou modelů. To bude spousta spravování.
6.7.2015 - Jsem nedočkavý a jdu "Na Babinské" vyzkoušet nový SkySurfer 1400 (SURFER) i s novým vysílačem. Házení proti větru mi jde dobře, ale opět vítr sílí. Po chvíli úspěšného plachtění, je vítr tak silný a moje umění tak slabé, že nový model padá po směru větru půl kilometru daleko a opět v tom samém poli jako minule. Zkušeně určujeme přímku dopadu a jdu pobíhat mezi klasy. Nakonec letadlo nalézám po zvuku motoru ne v poli, ale asi 30 m od pole v lese, v koruně vzrostlého smrku asi 17 m vysoko. Po poklesu napětí AKU začíná také pípat pípák připojený k AKU. Průběh úspěšné záchrany zkráceně: 3 m po žebříku, 15 m lezení po větvích, řezání větve, pád modelu o 15 m níže na jiný strom, 15 m po větvích dolů, 3m po žebříku dolů, házení lana k modelu, tahání za lano, shození modelu na zem (spolupráce kolemjdoucích) a oprava. Model dostává označení SURFSTROM. Obrazem je vše ve FOTOGALERII. Příště už bych s modelem raději hodinu létal, než ho hodinu zachraňoval mezi šiškami a na místech, kde dávají veverky dobrou noc. Navíc mne brzy čeká vyhlídková jízda na kombajnu pro záchranu prvního SkySurfer 1400. Těžký život modeláře začátečníka.
1.7.2015 - Letadlo je stále asi někde mezi klasy na poli mezi Kytínem a Chouzavou. Pšenice dozrává a tak se blíží domluva s majitelem pole a vyhlídková jízda na kombajnu. Zatím si však pořizuji ještě jeden SkySurfer 1400. Stávám se profikem - lezení na strom (a to ještě nevím co mne čeká za týden ..) a brouzdání polem už mám jako každý správný modelář za sebou. A tak si pořizuji lepší vysílač SPECTRUM DX6i v sadě s třemi přijímači. Starý přijímač je totiž někde v poli a k mému prvnímu levnému "bakelitovému" vysílači se už nový přijímač nevyplatí kupovat. Starý vysílač použiji jen k trenažéru. Také opravuji SkySurfer X8 a pořizuji si "pípák" signalizující pokles napětí LiPo AKU (připojí se na servisní konektor) pod 3.6 V na článek.
20.6.2015 - Jdu si zalétat. Házím proti větru (větší silou než dříve), krásný vzlet. Létám, ale vítr sílí, letadlo se vzdaluje a nedaří se mi ho moc ovládat... provádím průzkum asi 2ha pole se vzrostlou pšenicí a ječmenem, kam někam přistálo. Pomocí dronu a fotek z něj. Zatím nenalezeno. Více opět ve FOTOGALERII
16.6.2015 - Dávám na rady, instaluji free simulator (CRRCsim) s free dekodérem pro PPM signál (SmartPropoPlus). PC propojuji přes audio-in přímým jack kabelem s TRAINER portem na vysílači RC soupravy. Chvíli nastavuji správné kanály a pak si hodinu simuluji, až letadlo udržím delší dobu ve vzduchu. Takto natrénován jdu večer létat s novým SkySurfer modelem. Na jinou plochu, u Kytína "Na Babinské", dále od stromů. První hod nic moc, ale další hod je lepší a sláva, model stoupá a letí ! Létá to !! Nejdříve jen nahoru dolu, ale pak i zatáčky a nakonec i složitější manévrování. Používám křidélka i směrovku, vydržím ve vzduchu asi 10 min s motorem, přistání je trochu tvrdší, ale na začátek ujde. Pak další hody (hody mi zatím moc nejdou). Ideální je létání s motorem do výšky asi 100 m, pak vypnutí motoru a plachtění - nádhera ! Pak opět s motorem do výšky a motor na 30% a zase plachtění. Pak skončil AKU. Více ve FOTOGALERII
10.6.2015 - X8 (označen jako PECKA)jsem zatím odložil a pořídil si ten "správný" a pravý SkySurfer 1400 z RCKING (bez RC soupravy, kteroužto FS-T4C již mám). SkySurfer má tělo z EPP, 650g, rozpětí 1400, plochu křídel 52 dm2 a střídavý motor 1900KV Outrunner 2620, zadní vrtule 5x8. Osazen regulátorem na 20A a čtyřmi 9g servy.
1.6.2015 - Kupodivu letadlo leželo druhý den pod stromem. Asi lesní zvěř pověřila nějakého kolegu stromolezce, aby s tím pípacím ptákem něco udělalo. Model ale přečkal noc na stromě a pod stromem bez úhony, jen křídlo bylo lehce natržené, což se slepí. Ale aku byl jen na 1,6 V a již nejde nabít. Prozatím "létání" přerušuji do pořízení nového akumulátoru.
31.5.2015 - Dnešní letecký den byl obzvláště povedený. Vyrážím na oblíbenou louku, házím a krásný hod s motorem. Letadlo se vzneslo (přitáhnout už mi docela jde), samo (trimování nebylo úspěšné!) krásně opět zatočilo doprava, vybral jsem náklon dorovna, ale náhle les. Než jsem si rozmyslel, která je pravá a která levá, případně jak nahoru, konalo se přímé přistání v korunách krásných vzrostlých buků. Zde zůstalo asi v 12 m dokonale zakleslé. V korunách odpočívá doteď, ani více jak dvouhodinové snažení s žebříkem a lanem nepomohlo (viz. foto). No snad něco ještě vymyslím nebo možná spadne samo. Stejně to jen ta X8. Ale zůstal tam aku a přijímač. Lesní zvěř bude mít mezitím z žalostného pískání přijímače jistě pěkné zpestření všedního nočního života. Hlaváčku, zapište si pravidlo číslo čtyři - nelétat v blízkosti vzrostlých stromů!
30.5.2015 - A vzhůru na lety, na louku poblíž Zlatého vrchu. Fouká vítr až moc, ale uvidí se. Hned po prvním hodu vidím, že závaží asi pomohlo. Jde to na zem až po 10 m. A letadlo začíná plachtit!! Tak znovu hod proti větru. Let se protahuje. Pak už zapínám motor a házím s motorem na 90%. A hned zvedám trochu výškovku, ale zapomínám ji pustit. Pád. Tak znova a ono to letí ... ale nějak rychle! Než se stačím vzpamatovat, už se letadlo točí vpravo, klopí na křídlo a kotrmelec na zemi přes křídlo. Tak znova a znova zapomínám snížit otáčky. A tak to jde dokola - hod, nahoru, dolu, nahoru, doprava, náklon, kotrmelec. Běhám, zvedám, utahuji křídla, házím .. a dnes stačí. Poznatky : nutné výškovku nedržet, klopení hned upravit křidélky - tam kde křidélko jde nahoru, křídlo jde dolu a na tu stranu model zatáčí, nutno vyrovnávat poťukáváním na křidélka na druhou stranu náklonu, ale když model míří ke mně tak na stranu náklonu, ubrat otáčky motoru po startu. A kdoví co ještě.. Teď jdu zalepit čumák a asi přilepit k trupu i křídla, která se stále uvolňují. Model je také potřeba řádně vytrimovat.
28.5.2015 - Tak jsem si pořídil letadlo. Model motorového větroně. U Pecky - SkySurfer X8 RTF od X-UAV. S čtyřkanálovým rádiem FlySky FS-T4C a řízením v Modu 2 jako mám Phantoma. Po přilepení ocasních ploch, složení křídel a přidělání táhel k servomotorkům křídélek, směrovky a výškovky ho jdu zalétat a .. a zatím žádná sláva. Z 20 hodů, zatím bez motoru, se dva vedou a model jakžtakž plachtí, ostatní hodolety padají hned po 5 metrech k zemi na čumák. Při hodech se zapnutým motorem (70%) model jde na příď hned a jen s větší silou. BUCH a znovu BUCH do trávy. To už chce poslepovat příď, která se rozlepila a promáčkla. Asi je problém s vyvážením - s lehkým akumulátorem v přídi (což by mělo dle návodu stačit) model stále padal při vyvažování na ocas. Nechal jsem to. Doplňuji tedy do přídě dvě závaží z kovu a i s aku balím do molitanu a pasuji do přídě. Jen na sucháči aku nedrží. Teď letadlo už balancuje v těžišti poslušně (cca 50 mm od náběhu křídla). Takže příště to otestuji ve vzduchu. Pak čtu v diskuzi na RCKING, že ten můj SkySurfer X8 je jiný než SkySurfer 1400 od od rcking, který jsem původně chtěl. S tou X8 mají všichni podobné problémy s vyvážením i létáním. Ale nechci, pokud hned s lety neuspěji, měnit X8 za 1400 jen že ho na rcking tak chválí. Možná X8 brzy rozflákám, takže to možná nakonec tak ale dopadne..
Created by © DuPe 2010-2021