DUPE

STARŠÍ LETOVÉ DENÍKY 2015-2017

MODELY LETADEL A AKTUÁLNÍ LETOVÝ DENÍK (2018-2019) - FOTOGALERIE

13.7.2019 Generální oprava stařičké Cessny 182, "učesal" jsem křídla, předělal a zpevnil přední část kabiny z kusů Elaporu a vylaminoval kryt motoru. Barevně jsem trochu přizpůsobil model reálnému vzhledu. Cessna má po těch všech tříletých úpravách o téměř kilo více než nová (1700g). Jsem zvědav na zálet po úpravách.

9.7.2019 Na vyladěný dvoumotorový Twinstar jsem doplnil FC Omnibus F4Pro (od Airbot) s firmware iNAV. Nastavil jsem poměrně malé zesílení pro PID (P=25, I=15) a funguje to výborně. Let je stabilizován (ve větru to HODNĚ pomáhá), funguje autopilot (let na nastavený kurs a výšku) a funkční je i ReturnToHome. Navíc nemusím řešit mix druhého motorů. Na desce Airbot Omnibus F4V6 mám Betaflight a používám to jen jako OSD pro FPV, bez funkce řízení serv a motoru a stabilizace. Betaflight mi na stabilizaci plošníku moc nešel, ale umí hodnoty telemetrii z modulů připojených k FC nejen zaznamenávat do paměti/SD karty FC blackboxu jako iNAV, ale umí je přes Tx zpětně posílat (jak jsem psal dříve, Betaflight podporuje obousměrný SRXL, to iNAV neumí) přes volitelně zapojený seriový RC přijímač Spektrum 4649T. A tak hodnoty telemetrie (AKU napětí, proud, výšku, GPS) je pak možné zobrazit přímo na monitoru vysílače Spektrum on-line. Zároveň je standardně přes 5.8 GHz vysílače FPV zobrazovat pomocí OSD na přijímačovém monitoru FPV. Nicméně na hodnoty on-line ani moc nekoukám, většinou si je přehraji později z SD karty, včetně zobrazení nalétané trasy a záznamu letového videa. Takže si lety užívám dvakrát :-).

4.7.2019 Létání s Twinstar po jeho menší konzolidaci a opravě (křídýlka, podvozek, kabinka). Po všech možných úpravách se těžiště u Twinstaru posunulo cca o 15 mm dopředu. Těžistě udávané v návodu je nyní příliš vzadu a let s tím není možný. Večerní létání Heronem u Kytína. Heron létá skvěle, na obloze by vydržel plachtit věčnost.

7.6.2019 V týdnu jsem jsem zkoušel EasyStar s Betaflight na F4V6 ve funkci autopilota, bohužel dost neúspěšně a chudák Easystar si dvakrát dost natloukl nos a zlomil ocas. Při pádu se mi ztratila kamerka RunCam, nahradil jsem ji kamerkou Foxeer Arrow Mini z Rotoramy. Je k ní i ovladač OSD menu a i obraz se mi zdá lepší, jen je trochu větší a těžší. Betaflight jako software definitivně zatracuji pro autopilota na plošník. Jako OSD pro FPV je samozřejmě OK. Zůstanu jen u iNAV, nejlépe na řadiči Matek F405. Tam vše zatím funguje spolehlivě, na EasyStaru jsem desku s řadičem přemístil z křídla do upraveného krytu kabiny (kryt se nesmí viklat!) a FPV vysílč+anténu přesunul z křídla na trup. Už zkouším jen nejlepší kombinace nastavení PID pro autoleveling.

1.6.2019 Složil jsem Herona, který více jak rok odpočíval rozložen v krabici. Mám to již natrénováno (je to již můj třetí Heron) a Multiplex skládačku umí udělat. Půlky jsem nelepil Purexem, ale jen hustým vteřiňákem. Po pečlivém sožení a nastavení model létá krásně. Přijímač (a pozdějí zkusím i FC) jsem zabudoval do kabiny. Zalétávání při 25 C na čerstvě posekaném letišti, asi zapracoval Michal, možná někdo jiný - každopádně velké díky, bohužel na to nemám ani traktůrek ani sekačku.

25.5.2019 Zalétávání EasyStaru s letovým controllerem Matek F405 + iNAV. Po vyvážení, seřízení výchylek, přesné kalibraci a ustavení desky na trupu ve správném směru je to bez chyby. Ještě jsem upravil parametry PID (snížil na hodnoty kolem 20) a EasyStar se po nádherně vyrovananých letech v nastavené výšce i kurzu až do vzdálenosti 600m vždy poslušně sám vrací nad místo vzletu a krouží nad spokojeným "autopilotem".

21.5.2019 Odpolední létání s Cirrusem, učím se strefit a přistávat na polní cestě. Musím se s někým domluvit na posekání letiště.

20.5.2019 V souhrnu jsou mé pokusy s deskami letových kontrolerů a jejich firmware tady: Omnibus_F4V6, Omnibus_F4ProV3, Matek_F405Wire. Nastavení (dump) je F4V6-Betaflight, F4V6-iNAV, F4ProV3-iNAV, MatekF405Wire-iNAV. Zcela funkční byl OmnibusF4V6 s iNAV na zadovrtulovém Dynamicsu 1500 (resources - motor a dvě servera, tedy bez směrovky) a Matek F405 Wire s iNAV na dvoumotorovém vrtulovém Twinstar (dva motory, čtyři serva). OmnibusF4Pro s iNAV a OmnibusF4V6 s Betaflight (výhoda přesměrování resources) jsem ve vzduchu nezkoušel, nicméně na stole to funkční bylo. Zklamal mne trochu ArduPilot, poměrně nepřehledné ovládání a Spektrum seriový přijímač mi ani na jedné ze tří desek flašnuté ArduPilotem nezafungoval. Nevedlo se iNAV na Matek F405 na modelu Cirrus, ale tam šlo zřejmě o mé nepříliš vhodné nastavení. Navíc se mi tam nedostávalo resources pro klapky. Na další pokusy s letovými kontrolery a FPV si pořídím pouze jeden typ modelu a to výběhový zadovrtulový EasyStar.

19.5.2019 Zkouším FC Matek F405 úspěšně na dvoumotorovém Twinstar (účinné vyrovnávání letu ve větru) a neúspěšně na Cirrus. Jakmile jsem tam zapl automatiku, model se rozkolébal a hapal do pole. Buď špatně vyladěný PID nebo nestíhají serva - viz výpis z BlackBoxu (rozdíl mezi křivkami na MANUAL a při MANUAL OFF). Nicméně po menší opravě bylo večerní polétání s Cirrus (už bez FC) pohodové - video ve FOTOGALERII.

8.5.2019 S Cessnou se mi už na zarostlém letišti a ani na hrbolaté cestě (bez směrovky a tím i bez řizeného predniho kola) nepovedlo vzlétnout. Po několika pokusech jsem to vzdal a FC (OmnibusF4 s iNAV) jsem přemontoval na Cirrus. S tim se mi vzlétnout nakonce podařilo i z vysoké trávy (bez směrovky a bez klapek..), ale FC ve vzduchu moc dobře nefugoval a i manuální přistání bylo poměrně tvrdé. Cirrus stejně již potřeboval údržbu uchycení motoru, tedy se mu ho následně dostalo. Opravil jsem prasklé uchycení motoru a zpevnil jeho okolí v přídi. Motor teď drží výborně a je to znát i na letu, Cirrus je poslušný jak beránek. FC jsem použil radši jen pro FPV zobrazování obrazu a údajů, řízení modelu bylo přes normální přijímač.

2.5.2019 Pohřbil jsem Dynamics a osvědčený FC F4V6 jsem připevnil k Cessně. Bez ovládání směrovky, ale mohlo by to fungovat dobře. Hlavně nezapomenout na kalibraci akcelerometru a desku dobře upevnit k trupu. FC F4Pro jsem flashnul na Betaflight, který se zde chová rozumně a jsou řízené všechny ovládácí plochy a dva motory. Díky možnosti ovládání dvou motorů se nabízí tuto sestavu vyzkoušet na Twinstare.

1.5.2019 Ne všechny lety řízené FC Omnibus F4 Pro s iNAV dopadnou dobře. Zejména když se odbyde kalibrace nebo se FC na palubě vrtí a není dobře upevněn. Pak se hodí prostorná čepice, viz foto z dnešního dne. Dynamics to má spočítané.

28.4.2019 Zaměnil jsem na FPV modelu letový kontroler Omnibus F4V6 za FProV3.Tato deska je o něco málo starší než F4V6, ale má přímou podporu iNAV i Betaflight. Mohu zapojit všechny ovládácí plochy a dva motory. Obsahuje integrovaný proudový snímač dimenzovaný na vysoký odběr. Odběr ESC a BEC jde přes tento snímač a tak lze přímo měřit celkový proud z AKU a zobrazit jej v OSD. Novější F4V6 má jen pin (CURR) na připojení výstupu z externího proudového snímače a interním snímačem lze tak měřit jen interní odběr desky (resp. jsem neobjevil, jak to udělat jinak - leda ESC telemetrie z BLHeli_32).

21.4.2019 Velikonoční "ruční" pohodové létání s Commanderem. Už by to chtělo posekat letiště :-). U FPV Dynamicsu se uvařil motůrek, měl jsem ale jeden z dávného SkySurferu na výměnu (2627/1950kv). Motor při NAV letech asi dostává trochu zabrat a také by to chtělo lepší regulátor. Zkusím DYS Aria 35A s 32b firmware BLHeli_32. Alespoň vyzkouším digitální ESC protokol DShot. Pro řízení motoru na plachťáku stačí i simple PWM, ale pro řízení motoru pomocí FC je jen simple PWM "zastaralé". ESC protokoly OneShoty a DShoty jsou zesynchronizovány s regulační smyčkou PID a motory pak lépe reagují. U kopter je to už nezbytnost, ale i "FPV letci" a obecně "wing" modeláři "mohou přeci ve větší míře využívat výdobytků kopterářů, jako jsou FC, nové ESC nebo i LED pásky, bzučáky atd.

20.4.2019 Zkoušení FPV (Dynamics + Omnibus). Oblíbený je letový mod RTH - ReturnToHome ukončený kroužením. Dobrý je i mod HoldPosition - automatické kroužení s nastavitelným průměrem okruhu. Funguje to zatím dobře, včetně autolevelingu a stabilizace. Parametry modů lze upravit pomocí proměnných přes cmd konzoli nebo přes GUI iNAV. Nějaké zkušenosti s Omnibus F4V6 jsem dal do diskuze na RCMANIA. Tam se to jen zvrtlo na připomínky k dodržovaní předpisů při FPV letech, víceméně nic k tématu.

16.4.2019 Dnes je pěkně s mírným nárazovým větrem a to je ideální čas na test dalších letových modů s Dynamicsem s FC Omnibus. Na 4 min sestřihu záznamu FPV + OSD dnešního letu ve fotogalerii je názorně vidět chování modelu s FC v různých letových modech. Při manuálním módu (MANU dole v OSD), s minimem ručních zásahů do řízení, je let díky větru dost rozháraný. Jakmile zapnu AIR/ACRO/HOR, začne fungovat stabilizace křidélek i výškovky, let se uklidní. Po otáčce na nějaký kurs a zapnutí AH+CRS (3CRS) je jednak model stabilizován a navíc se snaží sám držet kurs a výšku pomocí motoru, křidélek a výškovky (směrovka mi pro tyto mody citelně chybí). V polovině videa zapínám mod ReturnToHome (RTH), model se sám poslušně otáčí do směru k startovní pozici (nebo do jiné volbou ResetHomePosition zaznamenané pozice) a bez řízení krouží ("lelkuje") nad ní. Jakmile bych vypnul RC vysílač, model by přešel do failsafe a po RTH by se snažil o přistání. Ten poslední bod si nechám na příště. Mohu po letech stahnou letové údaje z 16MB flash desky ("blackbox") do souboru a zobrazit si je free toolem, např. iNAV Blackbox Explorer. Lze pak zkoumat údaje telemetrie nebo stavy gyra v jednotlivých osách v čase či rekce na zapnutí jednotlivých modů. Při modu držení kursu je vidět, že směrovka pro Z (yaw) osu chybí. Pro tyto pokusy je lepší nějaká přímo iNAV podporovaná deska, třeba OmnibusF4Pro nebo MATEK F405-WING. Tyto destičky mají i mikro SD slot na záznam většího množství letových údajů na kartu (mně se na flash vejde cca 15min). To vše za nějakých pětset až tisíc Kč. Když si nakoupím od Spektra telemetriclé senzory, např. GPS vario s barometrem, k tomu nějaký přijímač AS3X se stabilizací a telemetrický modul - tak to bude více jak 5x dražší. A navíc to standardně nebude umět třeba RTH a "lelkování". A není to pak taková zábava zkoušet :-).

14.4.2019 Desku OmnibusF4V6 nejen ve funkci OSD pro FPV, ale i ve funkci letového kontroleru (FC) jsem zkusil ve vzduchu. Opět na Dynamicsu 1500. Nad očekávání úspěšně, a to i bez zapojené směrovky. Po zapnutí ARM módu ("odjištění" motoru) a resetu Home Position GPS jsem v manuálním módu model odhodil a pak přešel na mod ACRO/AIR (defaultní stabiliazce). Stabilizace byla účinná, větrné poryvy model nerozhodily. Pak jsem zapnul mod HORIZON ("autopilota") a model držel směr jak na drátě. Jen jsem musel trimovat výškovku, byla tendence klesat - chce to lépe zkalibrovat. Bonusem OSD s FC je umělý horizont a statistika letu na závěr. Doplnil jsem na přepínače ještě letové mody CRUISE + ALTHOLD (držení směru i výšky - 3D stabilizace) a RTH (Return to Home), včetně testu automatického přistání - to vyzkouším v týdnu. RTH s AutoLanding jsem přiřadil také k failsafe modu (ztráta RC signálu). Pokud to model přežije, dojde konečně i na test modu WP ( WAYPOINT mission) nebo-li let dle přednastavených GPS bodů v zadané výšce mezi nimi.

13.4.2019 Kontroler OMNIBUSF4V6 jsem přeflashoval na iNAV. iNAV spolupracuje lépe s GPS a má lepší možnosti OSD. iNAV bohužel neumí přemapovat výstupy procesoru, pokud se výstupy na desce liší od přeloženého firmware pro trochu jiný typ desky. A zrovna deska OMNIBUSF4V6 není zatím přímo podporována. Musel bych pro uzpůsobení výstupů upravit zdrojový kód iNAV a firmware přeložit. S tím se mi v C patlat nechce. Použiju firmware pro OmnibusPro kde s mojí deskou souhlasí výstupy sice jen dvou serv a jednoho motoru, ale to víceméně na let postačí. Mám tedy funkní výstupy na motor/throttle, křidélka/roll a výškovku/pitch. Směrovku (yaw) oželím.Důležitá je kalibrace akcelerometru a správné nasměrování desky na model tak, aby byly správné směry výchylek pro stabilizaci.Použiji zatím tři letové mody dle úrovně AUX rc kanálů a k nim přiřazeným poloh přepínačů - MANUAL/passthrough - ovládání serv/motoru přímo z rc kanálů , ACRO/AIR - stabilizované výstupy na serva a HORIZON - auto-leveling výstupy na serva i motor. Teď už stačí jen letové módy vyzkoušet ve vzduchu, případně doladit regulační parametry PID stabilizace.

7.4.2019 Složil jsem nový přírustek - model Commander mPd od Eflite (Horizon Hobby). Promyšlená stavebnice, vše pasuje, žádné lepení a po 30 min je sestaveno. Model má expresní a propracovyný tvar a vypadá moc hezky. Po prvním záletu jsem jen omezil výchylky křidélek a výškovky. Model je krásně točivý a akrobacie je s ním "hračka". Díky poměrně velké ploše křídel odpustí i pilotní chyby a přistání s klapkami je na velice příjemné nízké rychlosti.

30.3.2019 Na Dynamicse jsem připevnil desku OMNIBUS ve funkci OSD (s iNAV v2.0) a kamerku RUNCAM. Zkouška s touto FPV sestavou u Kytína se zpočátku vyvíjela velice pěkně. Oproti OSD s Tarot je text letových údajů na monitoru lépe zřetelný (jde upravit font) a výborný je i umělý horizont. Po 10 minutách letu mi můj kopilot (já koukám do monitoru a řídím, kopilot po letadle a hlásí mimořádné události) oznámil událost - "padáš!". Ano, nějak se na chvíli asi vytratil RC signál (nějaká WiFi v Kytíně ?) a na monitoru jsem už jen viděl jak se rychle blíží země a pak "plesk" a AV signál zmizel též. Naštěstí kopilot věděl kde model hledat. Dynamics měl rozbitou příď a byl vejpůl, ale nic, co by se nadalo večer opravit (už je zase jako nový). Elektronika byla také OK, jen ji bylo potřeba posbírat z pole do čepice. Je vidět, že na FPV let je vhodná dvoučlenná "posádka".

29.3.2019 Doplnil jsem na stole k letovému kontroleru OMNIBUSF4V6 serva na stabilizované výstupy dle gyra a akcelerometru. V Betaflight 3.5.7 lze přemapoval typy výstupů pomocí příkazu "resources" pro čtyři serva a dva motory. Defaultně jsou výstupy mapovány pro čtyři motory coptery. Pak jsem přiřadil výtupy serv a dvou motorů pomocí příkazu "smix" a "mmix" na jednotlivé softwarové výstupy z procesoru - lze buď přímo na výstupy z rc kanálů nebo na stabilizované výstupy. Ještě doplním minimálně tři letové mody (manuální bez stabilizace, acro se stabilizací a poslední s udržováním směru a výšky). Bohužel Betaflight neumí autonomní let dle GPS, tedy let dle přednastavených GPS bodů. Asi přeflashuji na iNAV. Pak ještě vymyslet upevnění celé sestavy na model a vzhůru s tím do vzduchu.

21.3.2019 Konečně přestalo foukat a tak jsem vyrazil na louku u Kytína s Dynamicsem na FPV let s novým video vysílačem TRAMP. Kontroler OMNIBUS jsem ještě nedokopal k reálnému letani ani pro OSD zobrazení. Schema sestavy tohoto FPV s OSD Tarot300 je tady. Během několika letů se nekonala ani jediná ztráta video signálu, což u vysílače BOSCAM bylo pravidlem. Antény na přijímači přitom zůstaly stejné - jeden pravotočivý "hříbek" a jedna směrová "helix" roura. Model jsem popustil dost daleko (400 m), na větší vzdálenost jsem si netroufl. Krajina/horizont i letové údaje byly v přenášeném videu zřetelné po celou dobu letu a bylo možné dle toho let řídit. Vysílač ImmersionRC TRAMP je oproti původnímu BOSCAM tedy zcela jiné kafe. Ještě zkusím vyměnit kamerku Firefly za RunCam. RunCam má menší latenci a tím rychleji reaguje na změny osvětlení (obloha - země). Občas byly poruchy video příjmu, ale oproti BOSCAM je to nádhera! GPS s čipem NEO6M potřebuje 6-7 družic aby dobře fungoval údaj výšky a zaznamenání home position. Údaj směru a vzdálenosti k home position je při FPV výhodný, ale OSD údaje o výšce a směru letu jsou při FPV nepostradatelné. Takže se vyplatí počkat na dostatečný počet GPS družic před startem a zresetovat Home Position u GPS. Screenshoot z monitoru FPV je v galerii. Let FPV je poměrně adrenalin, následovalo dlouhé uklidňování v Kytínském pivovaře.

19.3.2019 První polovinu března hustě foukalo a létat se nedalo. Z Rotorama mi dorazila deska (spíše destička) letového kontroleru OMNIBUSF4V6 a malá kamerka RunCam Robin, uzpůsobená pro FPV. OMNIBUS má standardně firmware Betaflight, ale desku lze flashnout na iNAV nebo ArduPilot. Deska obsahuje krom CPU, barometru, gyra, akcelorometru a šesti UART vstupů i čip pro OSD na AV. Ke kontroleru jsem po menším boji připojil GPS modul (co mám k OSD Tarot, s čipem u-blox NEO6M), kameru RunCam a AV vysílač TRAMP. Obraz s textovými údaji hodnot OSD je super, v Betaflight lze jednoduše editovat umístění na obrazovce i fonty. Oproti jednoúčelovému OSD Tarot, má možnost zobrazení mnohem více údajů, zejména údaje o náklonech z gyra. Ke kontroleru jsem připojil též RC přijímač. Je seriový pro až 15 rc kanálů a neobsahuje samozřejmě přímé výstupy pro serva a motor. Přijímač T má navíc možnost přenášet zpět do vysílače telemetrii pomocí bi-directional SRXL protokolu. Na kontroler jsem napájel piny pro výstupy k servům a ESC motoru. Na stole funguje prodrátovaná sestava s letovým kontrolerem OK (zatím bez serv a regulace motoru). Betaflight i OMNIBUS je zejména určený pro řízení letové obálky koptér. Lze flashnout z Betaflightu na firmware iNAV nebo ArduPilot, které jsou údajně pro křídlové modely lepší. Ještě nastuduji konfiguraci pro připojení motorů i serv (standardně je tento kontroler nastaven pro čtyři motory koptery, bez serv), nastavení stabilizace a autopilota dle GPS a barometru. Pak vzhůru na pokusné létání :-)!

5.3.2019 Modernizuji sestavu FPV - z Rotorama dorazil AV vysílač ImmersionRC Tramp HV. Trampa jsem pomocí LED nastavil na používaný kanál (E4) a zatím na 300mW. Místo vysílače BOS600 jsem pak do FPV sestavy zapojil Trampa. Musel jsem trochu přizpůsobit konektory. Kamerka FireflyQ6 a OSD Tarrot s GPS v FPV sestavě zůstaly. Anténu na vysílači používám Clover Leaf RHCP a na přijímači Clover Leaf RHCP + směrovou Helix. Vše fungovalo na stole na první zapojení. Na Dynamics jsem anténu s novým vysílačem zabudoval rozebíratelně do levého křídla, kamera, OSD a AKU zůstal na suchých zipech u kořenů křídel. Jsem zvědav na dosahy on-line videa z letu s novým vysílačem!

2.3.2019 Po dlouhé době jsem vytáhal cvičný SkySurfer Dynamic 1500 s tlačnou vrtulí na pylonu. Po bezproblémových letech se mi povedlo nechtěné přistání na kapotě vlastního auta. To bylo důvodem důkladné opravy Dynamicsu a oprášení FPV. FPV jsem doplnil vlastním odděleným napájením z lehkého 3S LiPo800 a místo kamery Mobius, která vyžadovala napájení 5V z BEC, připojil kameru Firefly Q6. K té je dodán malý napájecí měnična 5V z 2-6S AKU. Předrátoval jsem celé propojení kamery s AV vysílačem BOS600 a OSD Tarot 300L GPS. Celé to pak vyváženě rozmístil na kořenech křídel Dynamicsu a FPV je zase výborně funkční. Bohužel počasí mi dnes neumožnilo test dosahu a přijímacích antén. Místo BOS600 mám zálusk na kvalitnější AV vysílač ImmersionRC Tramp HV .

24.2.2019 Pozimní úprava Cessny (oprava bedny a uchycení křídel, nová křidélka a směrovka + nové panty), nové panty a nová osa motoru k Twinstaru. Zalétávání obého u Kytína. Zima, kolem 5 stupňů, ale jasno. Twinstar létá jak víno i s plováky. Cessna s vrtulí 12x8 a 4S AKU létá až moc rychle. Po prvním vzletu jsem nestačil trimovat a vzala to čumákem přímo do pole.Krom zabahnění ale téměř žádné poškození, jak už je bytelná.. vrtule 12x6 bude asi lepší, 12x8 se při nízkých rychlostech moc nechytá. Ověřování gyroskopického efektu. Točící se vrtule vpravo, vpravo směrovkou -> čumák dolu, vlevo směrovkou -> čumák nahoru. U Twinstaru nechávám nakonec protiběžné dvoulisté APC vrtule 8x6 se směrem točení od trupu. Efekt - při točení na obě strany to lehce kloní dolu. Reakční moment síly (otáčení směrem opačným než se točí vrtule) se protiběžnými vrtulemi vyruší.

10.2.2019 Létání u Kytína s Twinstarem na ubývajícím sněhu. Kolem šesti stupňů, slabý vítr. Zkouška protiběžných třílistých vrtulí 8x4 a směru otáčení vrtulí od sebe (pravý doprava pravotočivá, levý doleva levotočivá). V této sestavě se mi jeví kompenzace otáčivého momentu nejlepší, zatím to tak nechám. Ještě zkusím sehnat třílisté protiběžné 8x6.

5.2.2019 Zimní létání u Kytína s Twinstarem na sněhu. Místo dvoulistých vrtulí APC 8x4 zkouším třílisté "ohebné" GWS 7x3.5, ale s těmi je to na 3S zoufale pomalé. Třílisté 8x4 jsou lepší, ideální by asi byly 8x6. Twinstar s třílistými vrtulemi vypadá lépe. U pravého motoru jsem změnil směr otáčení doleva a třílistou vrtuli pořidil levotočivou. Vrtule se tak točí proti sobě a let a otáčení doprava se mi jeví plynulejší, než když se vrtule točí stejným směrem vpravo. Ještě zkusím protisměrné otáčení od sebe. Napadlo spousty sněhu a bylo modro, pěkné letecké foto. Teplota těsně nad nulou a jen lehký vítr.

17.1.2019 Zimní létání u Kytína s Twinstarem. Pak ještě i 31.1 a 2.2. Teplota kolem 5 stupňů. Sněhu ubylo, jen na příjezdové cestě k letišti je ho plno. Létání nic moc, ale alespoň se mi povedlo zapadnout s autem do sněhu na příjezdové cestě. Chvíli jsem létal než dorazila pomoc a vytáhla mne pomocí lana.

12.1.2019 První letošní "výlet". U Kytínské hájovny na zasněžených polích s Twinstarem. Bylo "teplo" kolem 5 stupňů, ale foukalo o stošest (15-20 kmh), takže žádná nádhera to nebyla. Vítr si s dvoumotorákem pohrával jak chtěl a nakonec to skončilo očekávaným pádem těsně od nějakého pozemku a následnou nutnou opravou uchycení křídel.

18.12.2018 Zímní létání s Cirussem u Kytína. "Teplo" kolem 5 stupňů, podařená přistání na lehké sněhové pokrývce letiště.

29.11.2018 Zímní létání s Proximou u Kytína, teplota kolem nuly, jasno, ale po 15 minutách zcela umrzlé prsty. Závaží jsem ubral na 20g.

14.11.2018 S Proximou poprvé na Rovinách a let nad Brdy. Jasno a mírný vítr, záznam na video. AKU jsem vyměnil za těžší 3S/4000 a ubral olověné závaží v přídi na cca 40g. Při letu mírné houpání, dovážení bude nutné doladit.

30.10.2018 Počasí nedovoluje létat, chybí mi vrčení motoru a svist vrtule. Tak vyrábím měřící "stolici" na kombinace AKU, ESC, motor, vrtule. Krom pevného uchycení motoru pro měření proudu do motoru resp.příkonu při jeho statickém zatížení vrtulí, doplňuji páku pro měření momentu vrtule a páku pro měření tahu. Použil jsem pár součátek ze stavebnice Merkur a nějaké dřevěné hranoly pro stojan. Sílu momentu a tahu měřím závěsnou digitální váhou a proud*napětí resp. příkon motoru modelářským multimetrem. Otáčky telemetrickým čidlem. Sestavení "stolice" je ve fotogalerii. Výkon vrtule se počítá z tlaku páky (mezi osou těla motoru s otáčející se vrtulí a místem zavěšení na váhu) a otáček. Vrtule se snaží motorem otáčet v opačném směru, měřený moment má tedy opačný směr než směr otáčení vrtule. Výkon je síla*rychlost= moment[Nm]*úhlová rychost= moment*2PI/60*n[otáčky/min]. Moment v [N] je 9.8*tlak páky na váhu v [kg]. Z toho a z přepočtu jednotek vychází vztah Výkon[W]= (n[otáčky/min]*údaj na váze[g]*délkapáky[cm])/97400. Např. pro vrtuli 11x7, motor FOXY2814/850, plných otáčkách (8200) a páce 11cm byl tlak 140g. Z toho vychází výkon vrtule cca 130W. Příkon do motoru byl při plných otáčkách 170W a tedy při maximu otáček byla účinnost motor+vrtule cca 76% (včetně ztrát v měřícím soustrojí). Tah vrtule se při plných otáčkách pohyboval kolem 800g. Pokud hnusné počasí vydrží, doplním snímač otáček, tenzometrické a proudové čidlo a celé to propojím s ARDUINEM. Na PC pak mohou růst pěkné grafy závislostí nasnímaných údajů. Ale raději bych byl venku a létal.

21.10.2018 Víceméně na přání okolí si pořizuji stavebnici dvojplošníku Boening Stearman PT-17. Je to oranžovožlutý fešák s rozpětím 1100 mm a váhou 1500g. První zálet po stavbě nebyl nic moc, model byl těžký na zadek a ve vzduchu se tahl jako nacucaná vosa. Doplnění závaží nebo těžšího AKU ale určitě pomůže a dvojplošník bude jistě létat rozvážně a majestátně. Pěkný podzimní den (16°C slunečno, bezvětří) jsem využil na polétání s Proximou do 300-400m. Létá čím dál tím lépe, ustáleně a klidně. Video z letu hraje podzimními barvami.

10.10.2018 Proxima má za sebou první čtyři lety a létá pěkně. Hned tak žádný závan větru ji z přímého letu nerozhodí a nemá tendenci nějak zlobit, jak jsem četl v různých diskuzích. Let a řízení je podobné Heronu, jen je znát vyšší váha na skluz a rychlost. Akrobacii jsem zatím nezkoušel.. Druhé přistání se nepovedlo (hloupý pokus o zatáčku v malé rychlosti nad zemí), sklouzlo to po křídle na zem ze tří metrů a za kabinkou trochu (1cm) napraskl trup. Opravil jsem epoxidem a tkaninou. Model je tedy již zajetý. Možná by to sneslo silnější motor, větší otáčky/vrtuli a trochu těžiště posunout dozadu. Vyosení je asi OK, model se při motoru nevzpíná.

06.10.2018 Dokončuji stavbu motorového větroně Proxima II umístěním a napákováním serv do křídel a adjustováním křidélek a klapek do roviny. Konečná Hmotnost bez AKU je 1950 g (křídla 2x450g), při ploše 56dm2 je zatížení cca 36 g/dm2. Aku 3S/2600 přidá 200g a kamera MOBIUS přidá 40g. Po sestavení i s kamerou za kabinkou jsem pro těžiště 62 mm musel dovažovat příď 85g olova a pro doporučené 60mm budu asi muset přidat dalších 15-20g, tedy závaží umístěné cca 2 cm za motorem je skoro 100g. Motor AXI2820 má 148g, takže by se mohl použít i silnější motor (např. 2826) a stále by bylo co dovažovat dovažovat (při AKU dopředu posunutém na maximum dopředu). Ještě dopípám vysílač a zkusím model dnes hodit do vzduchu

01.10.2018 Skládám Proximu II od Reicharda(viz foto). Rozpětí je 2800 mm a váha kolem 2 kg, tedy již slušný macíček. Použil jsem zatím motor AXI2820/12 (990ot/V), regulátor FOXY 45A. Serva do křidélek jsou HS81, do klapek HS81MG, výškovka HS65HB a směrovka HS81. Přepážku na motor jsem před vlepením vyosil cca 2 stupně doprava a 4 stupně dolu. Sestavení šlo celkem v pohodě, lepím 30min epoxidem. Je trochu problém s vkládáním serva pro výškovku do kýlovky (malý otvor nutno propilovat aby páka šla volně), protažením drátu v křídlech (byl zalepený protahovací tunýlek) a umístěním serv v křídlech (nerovná polocha na lepení oboustranou páskou, chyběly rámečky). Musel jsem vyřezat z překližky 4 rámečky na serva v křídlech, dodaný byl jen rámeček na výškovku. Jako AKU předpokládám použít 3S/2600 (neoddělené napájení pohonu a serv) a sklopnou AERONAUT vrtuli 12x6. Přijímačem je 6 kanálové Spectrum s telemetrií. Motor AXI s vrtuli 12x6, ve statice, odebírá cca 37A na maximu.

09.09.2018 Heron se se svojí karierou rozloučil krásnými dlouhým termickým lety v Podbrdí. Pak jsem při dalším startu omylem nechal letový mod na stoupání (mix potlačené výškovky při vyšších otáčkách motoru) a tím jsem model poslal v plné startovní rychlosti okamžitě k zemi. Sice to relativně přežil, je nalomený trup a křídlo, ale již se mi ho nechce opravovat. Asi tedy konečně složím Proximu II.

08-09.2018 Občasná večerní létání s Cirrus a Thunderbolt, trénování přistání, výkrutů a přemetů. Úspěšných přistání u obou je již kolem 90%.

13.08.2018 Týdenní létání s Heronem na Vysočině u Telče. Teplo až 32°C a občas mírný vítr. Při dopoledním létání to krásně nosilo nad vyhřátými poli.

30.07.2018 Heron opět léta. Trochu jsem mu opravil vizáž, začistil trup a nastříkal blankytně modrou. Více ve fotogalerii.

24.07.2018 V parném dni mi zvoní po poledni mobil -"..neztratil jste letadlo?" "No ztratil, větroň Heron, před více jak 14 dny, že by.." "No jo, tak jsem ho našel, sekáme tady ječmen u Senešnice a vidím něco bílého před kombajnem v ječmeni, tak zastavim a jdu se podívat.. no a teď volám na ten mobil co tam je napsaný". "Jeeeeee, to není snad ani možné, mooooooc dekuji?!!". "Máte štěstí, kdybych ho přejel, zbyly by z něj bílé pásky, tak si přijeďte!". Tak jsem si tedy přijel, měl jsem radost, pánové sekáči měli radost, že já mám radost (zejména pan kombajnér) a tak pořád dokola. Letadýlko mělo také radost se shledání, nic mu nebylo, jen si v něm udělal zámotek nějaký motýl či můra. A na zcela funkční kamerce je krásně natočeny celý jeho asi 35 minutový samostatný výlet od Brdských hřebenů, přes Mníšek pod Brdy a vrch Pleš do Nové Vsi a pěkné kroužení ve výškách kolem 600m. Asi chytlo nějaký pěkný stoupák a na pilota úplně zapomělo! Pak si 5km od vzletu (viz mapa ve fotogalerii) ukázkově přistálo do ječmene u Senešnice a čekalo a čekalo..

17.07.2018 S Thunderboltem u Kytína, větrno, startování z asfaltové cesty neb už je zarostlá letištní louka. Michal ji zatím neposekal a já nemám čím ji posekat. Při posledním letu vynechává motor (regulátor, přijímač?) a milý bombardér v zatáčce blízko u země si to v rychlosti zamířil do země. Rozbitá vrtule a přední maska, na zádi čistě přelomený trup a lehce odtržená křídla. Naštěstí byl zatažený podvozek, takže škody na křídlech nejsou velké. Nic co by se nedalo slepit a složit. Z výroby je model velmi málo vyztužený, takže stačí náraz a trup je přelomený nebo se odtrhne křídlo od trupu. Při opravě druhý den vyztužuji trup i křídla uhlíkovými profily a spoje zastříkávám kamuflážní barvou. Takže je model opět připraven k letu jako nový.

15.07.2018 Thunderbolt u Kytína, večerní natáčení pro sesetřihaní videa a trénování přistání. Letiště zarůstá.

07.07.2018 Na Rovinách s Heronem, modro a čestvý vítr. Heron byl na modré obloze ve výšce přes 300 m dost špatně vidět. Oslněn sluncem jsem ho po větru ztratil z dohledu. Pak jsem ho uviděl lesknout se, otočil jsem ho směrem k sobě, ale opět ztratil. Po chvíli vidím ho opět lesknout, zajásal jsem, abych po minutě zjistil, že se snažím řídit dopravní letoun. Herona už jsem na obloze nenašel a odplachtil si ve výšce přes 200m neznámo kam. Zkoušel jsem hledat na loukách mezi Stříbrnou Lhotou a Kytínem, ale nic. Pokud ho nějaký houbař nenajde, je to další ztráta modelu v místním Kytínském trojúhelníku.

05.07.2018 Sestavil jsem metrového Thunderbolta od Eflite (Horizon Hobby) a zalétal ho večer u Kytína. Lehce sestavitelný (tři šroubky), spolehlivý, realistický a dobře řiditelný model. Má zasouvací podvozek a klapky. Dokonce i přistání na neposekané louce letiště se několikrát povedlo.

26.06.2018 S Heronem u Kytínské spirály, velmi větrno a pěkné večerní plachtění na vítr.

10.06.2018 Twinstar se konečně letos projel na vodě. Létal jsem na rybníku u Čapkovi Strže. Vedro, bezvětří, blížící se bouřka. Ale žádné vynucené koupání se nekonalo. Vzlet i přistání na hladině zcela OK, pouze se tam motala jedna vyděšená kachna. Doplnil jsem u Twinstare možnost nezávislého ovládání motorů. Zkoušel jsem řídit směry letu jen s motory. Je možno letět i na jeden motor (samozřejmě už s řízením ploch), ale musí se moc opatrně se směrovkou. Obojí je docela adrenalin.. Večer ještě malé trénování přistání s novým Cirrusem u Kytína (90% dobrých).

06.06.2018 Ciruse z Eflite jsem konečně sestavil, složení modelu je otázkou deseti minut. Konstrukce je promyšlená, nic se nelepí, vše pasuje. Doplnil jsem jen další magnety na kabinu a místo dodané plastové páky na řízení předního kola dal vyrobenou páku kovovou (z Merkura). Zálet proběhl bez nejmenších problémů a večer (teplo a jen lehký vítr) jsem opět opatrně trénoval přemety, výkruty a přistání. Model je to výtečný a řízení usnadňuje AR636 se stabilizátorem. S klapkami není nutno nalétávat na přistání v tak nízkém úhlu jako s Cessnou, rychlost se výrazně sníží i po prudším klesání.

31.05.2018 Dnes a včera večerní zálety Herona po jeho úpravách, bezvětří a teplo. U mohyly u Kytína. Termika večer už nic moc (krom včerejšího jednoho termického výletu o téměř 200 m !). Málem odepsaný Heron teď šlape jako hodinky. Pěkné večerní záběry z kamery. Model se jen mírně houpá/plave, možná lehce uberu přední zátěž. Odpoledne jsem provětral stařičkou vytuněnou Cessnu trénováním přistání. Polovina slušných přistání, ale polovina menších kotrmelců nebo převrácení. Alespoň že všechny na ploše letiště (louka zase zarůstá, kdepak je Michal se svým traktůrkem ;-). Cessna nemá klapky a přistání jsou poměrně rychlá. Koordinace ubírání rychlosti, klesání, vyrovnávání, podrovnávání a na zemi přitažení není jednoduchá. Často je místo přistání jen nízký průlet, go-around. Některé karamboly dávám alibisticky za vinu vyviklané přední noze. Následně ještě dnes vyměňuji přední kolo a dělám z tvrdého dřevěného hranolu nový (rovnější a pevnější) úchyt přední nohy. Třeba se počet karmbolů při přistání sníží. Nový Cirrus zatím odpočívá v krabici.

27.05.2018 Servo HS55 v Heronu jsem vyměnil, občas zakmitalo a nekontrolovaně se včera při letu pohybovala výškovka. Při výměně bylo nutné vykuchat kus kýlovky a následně díry zase vyplnit. Také jsem upravil vyosení motoru (model se hodně vzpínal i při startu a při letu na motor musela být stále potlačena výškovka) - dal jsem cca 2 stupně doprava a 4 stupně dolu. A mírně podložil kořen pravého křídla, aby křídla a VOP byly v rovině. Uvidíme v příštím týdnu při záletu po úpravách. Několik fotek Herona po úpravách je v galerii. Neodolal jsem a objednal ARF nového Cirruse od Eflite z RC Zoom, model to je moc povedený, přijímač mám. Jediné co se muselo na Cirrusu upravovat, bylo přichycení kabiny dalšími magnety.

22.05.2018 Cirrus se při výkrutech večer u Kytína vrhl v plné rychlosti střemhlav k zemi a to díky značnému rušení mezi hlavou pilota a kniply vysílače. V poli po něm zůstala jen nevzhledná hromádka. Opravit již nepůjde, náhradu možná pořizovat nebudu i když to byl velmi konstrukčně promyšlený model a létal pěkně. Asi sestavím Thunderbolta, který odpočívá v krabici nesložen. Ve stejný den dorazila Proxima 2 od Reicharda. Vypadá moc pěkně. Osazení předpokládám klapky+křidýlka+směrovka servy HS81, výškovka HS65HB. Motor buď FOXY 2826/900 nebo podobný AXI a reg 65A (případně doporučovaný motor MVVS 4.6/1120, regulátor SPIN 66). Vrtule 13x6,5 a tříčlánkový LiPo nebo 12x6 a 4čl LiPo, pokud se AKU do kabiny vejde. Snad při záletu Proximy nebude v oblasti Kytína opět nějaké rušení.

17.05.2018 Heron je již hodně nestabilní, mnohým slepováním po nárazech je příď zkřivená, křídla uvolněná. A dost padá.. předevčírem přímo na špičku, trup i příď se zlomily a navíc odešlo servo výškovky v kýlovce. Již jsem myslel že Heron bude na odpis, tak jsem objednal od Reicharda Proximu II. Nakonec se mi ale letadélka zželelo. Servo HS81 jsem připájel nové, dost špatně se ve složené kýlovce ladí výchylky. Další dny proběhla generální přestavba přídě, slepení trupu a údržba křídel. Vyřezal jsem olepené, olámané a zlomené kusy, že příď na trupu držela jen malým kouskem. Příď jsem srovnal, očistil a obrousil lože motoru. Na vyřezaná místa vlepil hranoly strašího elaporu nebo EPP ze starých vraků. Po srovnání a lepeni přišlo modelování oblých tvarů přídě ostrým nožem. Pak další dolepování kusů v trupu a lepení. Příď jsem vyztužil uhlíkovými tyčkami. Motor srovnal do lože a lehce vyosil. Pak přišla na řadu křídla, vyztužil jsem kořeny křídel vlepenou tyčkou a kouskami elaporu domodeloval konce a lože křídel tak, aby již lehce uviklaná křídla pěkně pasovala. Vložil jsem i novou podložku pod aku. Asi v jednu v noci jsem byl hotov. Druhý den jsem příď ještě lehce obrousil a celou polepil. Při vyvažování kupodivu sedělo "firemní" těžiště bez nutnosti model vyvažovat. A večer jsem šel na letiště na první zálet. Snad po prvním hodu celá práce nepřijde vniveč. Házim.. a zálet proběhl nad očekávání dobře. Heron je opět srovnaný, poměrně stabilní a vypadá i lépe. Nicméně bude třeba ještě pár úprav (jiné vyosení atd.). A těším se na Proximu.

05.05.2018 Létání s Heronem u Zlaťáku, video v fotogalerii. Slunečno, teplo, ale větrno. Příliš silný vítr druhý den byl příčinou pádu při přistání Herona při testování vysekané "nové dráhy" u Kytínské mohyly. Zlomila se mu špice, ale již je spraveno.

29.04.2018 Chybou pilota, který model popustil daleko a již na něj neviděl, skončil Cirrus v oblaku prachu v poli u Kytína. Naštěstí byla jen rozbitá příď trupu a ta šla opravit. Navíc jsem ji trochu vyztužil, původní ze stavebnice je dost křehká. Večerní polétávání s Cessnou u Kytína mezi řepkou a pilné cvičení přistávání.

27.04.2018 Večerní "společenské" létání ve větru s Heronem u Kytína. "Letiště" bylo nádherně vysekáno, asi Michal Cimbůrek se svým traktůrkem zapracoval. Větrno, jasno a 18°C, ideální posezení na křesílku. Proti větru byl Heron brzy až v 500 m a držel. Trochu zlobí nový přijímač Spectrum AR6600T s vestavěným telemetrickým modulem, cca od 300 m ztrácím často signál telemetrie (možná ví, že výše bych už neměl :). U výškoměru i varia je to problém. S odděleným modulem telemetrie Spektrum TM1000 signál ale nikdy nevypadl i ve velkých výškách. S poslední "zbylou" kamerkou Mobius nenatáčím, ale nechávám dělat po 10s fotky z paluby, ty jsou kvalitnější než foto z videa a dá se vybrat pěkný rovný záběr (viz fotogalerie). Kamera Firefly Q6 už dorazila, ale zatím ji testuji na zemi. Okolní krajina je již zelená s žlutými skvrnami řepky. Kolegovi z MN prodávám zasloužilý vysílač Spektrum 7s a dostávám od něj křídla Soliuse. Ty by měly pasovat k trupu Herona (jsou kratší s jiným profilem, bez klapek) a létání by s nimu mohlo být svižnější. Uvidíme.

08.04.2018 Polétávání s Cirrusem u Kytína. Včera při přemetech spadla uvolněná kabina na pole a odlepila se starší Mobius kamera. Už jsem ji na poli nenašel, no zažila toho dost. Doplnil jsem uchycení kabiny o další magnet a oplakal kameru. Objednávám novou kamerku Hawkeye Firefly Q6 4k z banggood.com.

30.03.2018 Na Velikonoční pátek plachtění s Heronem na Rovinách. Dosud jeden z nejlepších termických letů. Vzestupy o 100m i více a jeden vzlet přes 30 min. Testy telemetrického Spektrum varia+výškoměru s novým vysílačem. Občas vypadávání signálu telemtrie. Polojasno a postupné oteplování.

10.03.2018 Provětral jsem Cirrus po dlouhých mrazech na konečně prosluněném (15°C, mírný vítr) Kytínském "letišti" . Dva delší lety s několika přemety a výkruty i docela slušným přistáním. Vypadá to, že jsem létat přes zimu nezapoměl.

06.02.2018 Cvičné zimní polétání u Kytína s Twinstarem a novým vysílačem Spektrum 8G2. Téměř jasno, 0°C, zzima. Motory jsem rozdělil na dva kanály (pravý THR a levý GEAR), mix THR>GEAR 115% (levý táhl méně), -100% a ofset 100. Přidal jsem další letový režim - mix směrovky na THR, aby se při točení o 30% měnila rychost příslušného motoru (např. při točení doprava, se snížují otáčky pravého a při točení doleva se otáčky pravého zvýšují) a tím se u dvoumotoráku umožňilo točení pomocí motorů. Twinstar jsem také doladil a létá poslušně i akrobacii.

04.02.2018 Cvičné zimní polétání u Kytína s Heronem a novým vysílačem Spektrum 8G2. Téměř jasno, 2°C. Nové Spektrum má hlasový výstup a tak již není nutné na telemetrii pokukovat dolu na display nebo je možno k nějaké akci přidat hlasové upozornění. Je možná i čeština. K dalším možnostem nastavení oproti minulému Spektru7s patří definování letových režimů a dalších 10 uživatelských mixů.

21.01.2018 Sněhově zimní polétání u Kytína s Twinstarem. Polojasno, -1°C, nárazový vítr. Pěkné výhedy na zimní krajinu z kamery (foto), ale let nic moc. Špatná předletová příprava, model nebyl vyvážen, nakřivo přišroubovaná křídla a vůbec.. Bylo nutno ho "držet na páčkách", model se stále vzpínal, točil vlevo a byl nestabilní. Trochu se mi to povedlo dotrimovat za letu, ale bude to chtít větší seřízení.

06.01.2018 První let v roce 2018, téměř jarní den. S Heronem na Rovinách nad Hřebeny, pěkné výhledy (video), mírná termika, dva vzlety po 20 min do max. výšky kolem 400 m, oblačno, 10°C, bezvětří.

© Created by DuPe 2010-2019